Κυριακή 28 Ιουνίου 2020

Τουρκαλινή εξέγερση, χάμω-τζαζ και χάχανα!



Çekilin kardeşim peşimden
Σπάσε καρντάσι μ' από μένα

bana ne hocam müftü sözünden
δεν σκάω, δάσκαλέ μου,
απ' του μουφτή τα λόγια

itaat etmem, boynunu eğmem
υποταγή δεν κάνω,  λαιμό δεν λυγίζω

gelecek benim, özgürüm ben
το μέλλον είναι δικό μου, είμαι ελεύθερη εγώ

isyana katcaz kahkaha
στην εξέγερση θα μπούμε του γέλιου

baloya, gitme Sindirella
στο χορό μην πας Σταχτοπούτα

adım, adım umutla
βήμα, βήμα με ελπίδα

haydi, haydi sekiz Mart'a
έλα, έλα στις οχτώ του Μάρτη

~~~

eteğim fır fır, neşem pır pır
η φούστα μου κυματίζει,
η χαρά μου σπαρταρά

evde balkon yok, bitmiş dırdır
στο σπίτι μπαλκόνι δεν υπάρχει,
τέλος το κουτσομπολιό

saçını kesmiş, Rapunzel asi
τα μαλλιά της έκοψε, η Ραπουνζέλ στασιάζει

deyyus düşmüş ah bu da nesi
ο νταβατζής χαμένος ρωτά τι γίνεται

~~~~

geceyle sokak benim sa nane
τη νύχτα το σοκάκι δικό μου είναι,
τι σε νοιάζει

aman be, herkeş her şeye nane
αμάν βρε, ο καθείς ανακατεύεται

rüzgârlı asi deli divane
αεράτη επαναστάτρια, τρελή αγάπη

e, hadi adımla  özgürlüğe!
άντε, σταδιακά προς τη λευτεριά!

~~~~

συνεργατικό τραγούδι
από την οργάνωση
Nar Kadın Dayanışması
Ρόδι Γυναικεία Αλληλεγγύη

το solidarity, αλλυλεγγύη μεν,
ετυμολογικά όμως, από το λατινικό solidus, σημαίνει ακεραιότητα, σταθερότητα,
στα τουρκικά το μετέφρασαν ως νταγιάντεμα, ανοχή, απαντοχή, στήριξη
dayanışma, απαρέμφατο dayanmak, και από τον αόριστο dayandım
βγαίνει το νταγιαντώ/ νταγιαντίζω

τραγούδι του 2018,
αλλά έχει ρίζα στο 2014,
τότε που είχαν βγει ακτιβιστικές διέσεις, όπως,
#kahkaha (χαχαχα), #direnkahkaha (αντιστάσου, γέλα)
#direnkadin (αντιστάσου γυναίκα).
ενάντια στις δηλώσεις του Μπουλέντ Αρίντς,
αντιπροέδρου της κυβέρνησης,
ότι η γυναίκα πρέπει να διατηρεί την ηθική της ορθότητα
και να μη χαχανίζει δημόσια

Search Results

Web resultβγαίνει το νταγιαντίζω

...susmuyoruz, korkmuyoruz, itaat etmiyoruz...
δεν σωπαίνουμε, δεν φοβόμαστε, υποταγή δεν κάνουμε

το τραγούδι, επίσης, είναι διασκευή
του «O, ye!» μιας επιτυχίας του 1992
που εγκαινίασε στην τουρκική ποπ αγορά
την Σερτάμπ Ερενέρ
με παρόμοιο φεμινιστικό περιεχόμενο,
«μη με ακολουθείς,
ο κόσμος τι λέει δεν με νοιάζει,
ελευθερία στο σπίτι δεν υπάρχει,
κουτσομπολιό παντού,
στηρίζω την ελευθερία,
είμαι κορίτσι της εποχής μου»
στον δίσκο Sakin Ol! Κούλαρε!
https://lyricstranslate.com/en/o-ye-o-yeah.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Sertab_Erener#1992–98:_Sakin_Ol!,_Lâ'l_and_Sertab_Gibi

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου