Δευτέρα 13 Απριλίου 2020

Στεφάνι από Ιτιά (ρουμάνικος θεομητορικός θρήνος)


Sub o salcie pletoasă
Κάτω από ιτιά πολύκλαδη
Maică Sfântă se ruga
η Μητέρα Παναγία προσευχόταν
 şi cu vocea-ndurerată
με φωνή αδύναμη
către salcie grăia:
στην ιτιά έλεγε:

 Dacă îmi cunoşti durerea
Αν γνώριζες τον πόνο μου
şi vroieşti să mi-o alini
και ήθελες να με απαλύνεις
dă-mi din ramurile tale
δώσε μου από τα κλαδάκια σου
o cunună fără spini
ένα στεφάνι δίχως αγκάθια

Fiul meu e sus pe cruce
Ο γιος μου είναι πάνω στον σταυρό
 însângerat şi-n mare chin
ματωμένος και με πολύ πόνο
şi cu ea la El m-oi duce
και με αυτό με οδηγεί
durerea să i-o alin.”
τον πόνο του να απαλύνω

Atunci salcia miloasă
Τότε η ιτιά συγκινημένη
crengile şi le-a lăsat
τα κλαδιά χαλάρωσε
Maică a făcut cununa
η Μητέρα έκανε στεφάνι
şi la Golgota-a alergat.
και στον Γολγοθά έτρεξε

Dar paznicii n-o lăsară
Μα οι φύλακες δεν επέτρεψαν
cu cununa fără spini,
 στεφάνι δίχως αγκάθια
că voiau ca El să moară
επειδή ήθελαν να πεθάνει
 însângerat şi-n mare chin
ματωμένος και με πολύ πόνο

De-atunci salcia pletoasă
Και τότε η ιτιά η πολύκλαδη
nu s-a mai uitat aşa în sus
ποτέ δεν το ξέχασε
şi-a rămas, aşa, plecată
και με κλαδιά έτσι γερμένη
ca să-L plângă pe Iisus.
 για τον Ιησού κλαίει

ΥΓ


pletoasă, φουντωτή, πολύφυλλη

https://ro.wiktionary.org/wiki/pletos
salcie plângătoare
ιτιά κλαίουσα
salix  sepulcralis
ιτιά ταφική, πένθιμη

(από το φλοιό της ιτιάς, salix-salicis, προέρχεται

 και το σαλικυλικό οξύ, η ασπιρίνη)

Η τριάδα δεν αποτελείται από ρουμάνες,

αλλά αμερικάνες, η μία ινδοαμερικάνα,
Nila Bala, Rachel LaViola, Sarah Larsson
γνωρίστηκαν το 2009 στο
Yale Women’s Slavic Chorus,
https://www.nightingaletrio.com/biography.html
και έφτιαξαν το Nightingale Trio,
όπου διασκευάζουν παράδοση
της Κεντροανατολικής Ευρώπης

Η τρίφωνη διασκευή

γράφτηκε από την αφροαμερικάνα
Ayanna Woods
https://3arts.org/artist/Ayanna-Woods/

(άλλαξα το dar iudeii, ιουδαίοι

σε dar romanii, ρωμαίοι,
και μετά σε
 dar paznicii, φύλακες·
όταν διασκευάζεις μουσική,
διασκευάζεις και στίχους·
έτσι κι αλλιώς ποικίλες παραλλαγές έχει)

Αν και οι ρουμάνοι άρχισαν να πολυφωνίζουν

από τον 18ο αιώνα,
βρίσκω μόνο μονοφωνικές ερμηνείες,
εδώ μία πρόχειρη με κιθάρα από τη μολδαβή 
Ιρίνα Ρίμες
σε ραδιοφωνικό σταθμό


Ο ναός που τραγουδάνε τα αηδόνια,

χτισμένος κατά την Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης,
ανήκει στο ιδιωτικό, αδογμάτιστο
κοιμητήριο-πολιτιστικό κέντρο
Lakewood Cemetery
https://en.wikipedia.org/wiki/Lakewood_Cemetery
https://www.lakewoodcemetery.org/
στη Μινεάπολη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου