Δευτέρα 1 Απριλίου 2019

Γλωσσοσκοπίας δείγμα υπογλώσσιο

επειδή σήμερα γιορτάζουν οι λέξεις,
το σημαίνον (η μάσκα),
και όχι το σημαινόμενο (η ουσία)

και τα τελευταία χρόνια
ζωντάνεψε στην Ελλάδα
ένας είδος ιντερνετικής γλωσσοδίφησης,
ενασχόλησης με τη γλώσσα,
με λέξεις-κλειδιά, όπως,
γλωσσολαγνία, λαθοθηρία, λεξιθηρία,
λέξεις που θαμπώνουν,
λέξεις που λαθεύουν,
ή αναζητούνται,

παραθέτω ένα διαλεκτικό δείγμα 
εκλαΐκευσης του φαινομένου 
από την ομάδα «Τα υπογλώσσια»,
κείμενο του Ιφικράτη Κοζανίτη
(Iphicrates Kozanitis)




Τις προάλλες έπινα τον φρέντο μου σ’ένα καφέ και στο διπλανό τραπέζι έκατσε ένας παλιόφιλος, επάγγελμα γιατρός, που δεν τον είδα αμέσως γιατί έγραφα στο κινητό. Όταν τον είδα και είπαμε τα τυπικά ακολούθησε ο εξής διάλογος που σας μεταφέρω (σχεδόν) αυτούσιο:
Φίλος:Σε βλέπω λίγο κόκκινο, πώς πάει η πίεση; Τα χάπια σου τα παίρνεις;
Εγώ:Τα παίρνω-τα παίρνω, καλά είμαι.
Φίλος:Τι έγραφες τόση ώρα χαμένος στο κινητό ρε μαλ…
Εγώ:Τίποτα μωρέ.Είμαι σε μια ομάδα στο facebook, τα υπογλώσσια, και έχουμε στήσει ένα ψιλοκαβγαδάκι. 
Φίλος:Τα υπογλώσσια;Τι ομάδα είναι αυτή;Με καρδιοπάθειες ασχολείστε;Δεν σου έχω πει ν’αφήσεις τα ιατρικά στους ειδικούς και να μην γκουγκλάρεις κάθε ασθένεια που ακούς;Και να κόψεις τους καβγάδες, σου ανεβάζουν την πίεση.
Εγώ:Όχι ρε συ, καμμία σχέση, με την ελληνική γλώσσα ασχολούμαστε.
Φίλος:Α, κατάλαβα.Το παίζετε Μπαμπινιώτηδες, να λέμε ταχυφαγείο και όχι φαστφουντάδικο και τέτοια…
Εγώ:Εμμ…Όχι ακριβώς.Να, πριν λίγο ανέβασα για το λιοντάρι εδώ που το μουτζούρωσαν κάτι βλαμμένα.
Φίλος:Και τι σχέση έχει αυτό με την γλώσσα;
Εγώ:Να, στην είδηση γράφανε τον κοιμώμενο Λέων και όχι τον κοιμώμενο Λέοντα που είναι το σωστό.
Φίλος:Χμμ…
Εγώ:Και τις προάλλες ανέβασα για αυτήν την κοπέλα που είναι παρατηρήτρια διαιτησίας και ότι μου αρέσουν οι έμφυλοι τύποι.
Φίλος:Πλάκα μου κάνεις;Τώρα στα γεράματα θυμήθηκες ότι σου αρέσουν οι τρανσέξουαλ; Και νομίζω είσαι λάθος, διεμφυλικοί λέγονται.
Εγώ:Όχι ρε ντόκτορ, έμφυλοι τύποι είναι στη γραμματική, να λέμε αντί η δικαστής και η βουλευτής, η δικάστρια και η βουλεύτρια…
Φίλος:…και αντί για δημαρχίνα,η δημαρχέσσα. Κατάλαβα,αλλά αυτά τα λένε οι φεμινίστριες, τα λες και συ που είσαι φαλλοκράτης από γεννησιμιού σου; 
Εγώ:Ναι ρε, γιατί όχι;Αφού έχουν δίκιο…
Φίλος:Καλά… ξέρω ποιο είναι το θέμα σου.Είσαι κατά βάθος σαν αυτούς τους ελληνάρες που μετράνε τις λέξεις και τις βγάζουν 80 εκατομμύρια και με τις πτώσεις και τους χρόνους καναδύο δις.Έχω κάτι φίλους που όλο τέτοια ποστάρουν.
Εγώ:Εγώ ρε;;;!!! Με την καμμία…
Φίλος:Άκου με που σου λέω…τέλος πάντων θα τα ξαναπούμε…(στην Γκαρσόνα) κοπελιάα…να σε πληρώσω λίγο;Πόσο έχει ο καπουτσίνο;
Γκαρσόνα:Τρεισήμισι ευρώ.
Φίλος: (στην γκαρσόνα) ορίστε…(σε μένα) τι έπαθες εσύ;Έχεις γίνει κατακόκκινος.
Εγώ:Τίποτα-τίποτα.Θα φύγω κι εγώ. Τα λέμε…
Φίλος:Να μην ξεχνάς τα χάπια σου και να κόψεις το τσιγάρο.Τρία κάπνισες και τώρα στρίβεις το τέταρτο… 
Εγώ:Θα το κόψω-θα το κόψω…Γειά.
(Ρε λες να έχει δίκιο ο γιατρός;)


2 σχόλια:

  1. "Μίλα.
    Οἱ λέξεις ἔχουν ἔχθρες μεταξύ τους,
    ἔχουν τοὺς ἀνταγωνισμούς:
    ἂν κάποια ἀπ᾿ αὐτὲς σὲ αἰχμαλωτίσει,
    σ᾿ ἐλευθερώνει ἄλλη."
    (Κική Δημουλά, Η περιφραστική πέτρα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με τόσες λέξεις που ντύθηκαν οι έννοιες,
      πώς να σου πω το «σ' αγαπώ», δίχως ευγένειες;

      ≈ Αλκίνοος Ιωαννίδης, 1999

      Διαγραφή