Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2020

Primavera en Saloníco (ελληνικά στιχουργημένο)


♫Άνοιξη στη Σαλονίκη
βρήκα στο καφέ Μαζλούμη
μαυρομάτικο κορίτσι,
τραγουδά και παίζει ούτι.

Μου 'πε τηνε λεν Φορτούνα
πάντα στου Αβράμ Μαζλούμη
τον καημό του βασανού μας
διώχνει παίζοντας το ούτι.

Με το όργανο στο χέρι
με τζιλβέδες και με νάζια,
μάτια σαν προσφέρει καίει
της καρδιάς μου τα γρανάζια.

Σεφαρδίτικο τραγούδι
που μας έμαθ' η Σαβίνα,
ρεμπετόνειρο λουλούδι
της Θεσσαλονίκης κρίμα.

(το αρχικό, κατά λέξη μετάφραση)

Primavera en Salonico 
Άνοιξη στη Σαλονίκη

Hallí al café Maslum 
βρήκα στο καφέ Μαζλούμ

Una niña de ojos pretos 
μια κοπέλα με μάτια μαύρα

Que canta y sona ud. 
που τραγουδά και παίζει ούτι

~

No ne manques, tu Fortuna, 
Όχι, μη λείψεις, εσύ Φορτούνα

del café de Avram Maslum
απ' το καφέ του Αβράμ Μαζλούμ

Tu quitas los muestros dertes, 
εσύ διώχνεις τα ντέρτια μας

Que cantas y sonas ud. 
που τραγουδάς και παίζεις ούτι

~

El ud tomas en la mano 
Το ούτι παίρνεις στο χέρι

Con gilvés y con şacás
 με τζιλβέδες και με νάζια.

Los tus ojos relucientes 
τα μάτια σου που λάμπουν

A mi me hacen quemar
με κάνουν να καίγομαι.

(Primavera en Salonico,
τραγούδι πού βάφτισε 
το ομώνυμο συγκρότημα το 1994,
με φωνή της Σαβίνας Γιαννάτου
http://www.tch.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=44&id=2976)



Το “αριστούργημα” κατά τον Γιώργο Ιωάννου, “πολλαπλά Θεσσαλονικιώτικο” κατά τον Ξενοφώντα Κοκόλη, αναφέρεται στο παραλιακό καφωδείο του Αβραάμ Μαζλούμ που βρισκόταν στο ισόγειο του ξενοδοχείου “Splendid Palace”. Το ξενοδοχείο αυτό κάηκε στην πυρκαγιά του 1917. Στη θέση του οικοδομήθηκε αργότερα το ξενοδοχείο “Μεντιτερανέ Οτέλ” που κατεδαφίστηκε μετά τον σεισμό του 1978. Το καφωδείο “Μαζλούμ” αναφέρεται σε οδηγό Θεσσαλονίκης του 1909-10 με ιδιοκτήτη κάποιον Χαλέτ Εφέντη.
Ναρ Αλμπέρτος., "Η Θεσσαλονίκη στα Σεφαραδίτικα τραγούδια", (1996) 

γράφει σχετικά  ο μουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας 


Ο Μαρκ Μαζάουερ υπογραμμίζει την «ακόρεστη όρεξη της Θεσσαλονίκης για κάθε είδους μουσική… Η μουσική ένωνε όλες τις γλώσσες και όλες τις πίστεις». Δεν υπήρχε Σαλονικιός που να μην τρέχει ν’ ακούσει τη φωνή του Καρακάς Εφέντη, ο οποίος έκανε το πολυτραγουδισμένο Μαζλούμ-Καφέ να τρίζει! Ήταν Εβραίος της Κωνσταντινούπολης και, όπως πολλοί τραγουδιστές της εποχής, περνούσε με την ίδια άνεση από το καφωδείο στη… συναγωγή, προκαλώντας τους ψαλτάδες να παραβγούν μαζί του στις ευλογίες! Λέγεται επίσης ότι ο Μαέστρο-Σαδίκ, ονομαστός τυφλός Εβραίος μουσικός, τραγουδούσε «en turko, en greko, en espanyol i franko, mezmo los tangos de Edwardo Bianco» (στα τούρκικα, στα ελληνικά, στα ισπανικά, στα γαλλικά, ακόμα και τα ταγκό του Εντουάρντο Μπιάνκο)! Ο Δημήτρης Σέμσης (γνωστός ως «ο Σαλονικιός» ή «ο Σέρβος») πριν εγκατασταθεί στην πόλη υπήρξε βιολάτορας στο περιβάλλον των σουλτάνων Αβδούλ Χαμίτ και Ρεσάτ. Αργότερα έγινε μαέστρος στην Κολούμπια και τη His Master’s Voice, ηχογραφώντας πλήθος δίσκων αναφοράς. Μαζί του, στη δισκογραφία, κυριάρχησε και η φωνή της Ρόζας Εσκενάζη. Εβραία από την Πόλη, πρωτοεμφανίστηκε στη Θεσσαλονίκη, στο Γκραντ Οτέλ, ήδη πριν τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, σε ηλικία 12 χρόνων.

ΥΓ

Βρήκα και μια τραγουδίστρια με το όνομα Fortuna (Τύχη), (Fortunée Joyce Safdié), γεννημένη στη Βραζιλία, σεφαραδίτικης καταγωγής από τον Λίβανο, https://en.wikipedia.org/wiki/Fortuna_(Brazilian_singer), εδώ τραγουδά το νανούρισμα Durme, durme, Κοιμήσου, κοιμήσου https://youtu.be/o1n0YTXZWSQ, καιρός να τραγουδήσει στη Θεσσαλονίκη και το τραγούδι της που δεν θα πρεπε στην πόλη να της λείπει.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου