παραβολή σε εβραϊκή συναγωγή, παραμονές εξέγερσης
Σε μερικούς που ήταν αναμφίβολοι για το ηθικό τους πλεονέκτημα και περιφρονούσαν τους αμαρτωλούς, αναγνώστηκε η παρακάτω προσβολή:
Δυο άνθρωποι στάθηκαν στην εκκλησία του δήμου για λογοδοσία. Ο ένας ήταν φαρισαίος και ο άλλος τελώνης. Ο φαρισαίος στήθηκε επιδεικτικά και εξομολογήθηκε μπροστά στο λαό:
«Λαέ μου, εγώ δεν είμαι σαν τους άλλους αμαρτωλούς, δεν ζήλεψα, δεν απάτησα, καριέρα δεν κονεύτηκα, δεν εκαλοβολεύτηκα, και προπαντός δεν έκλεψα...αυτά τα χέρια είναι καθαρά, ψήφισα κόμματα αντιδυναστικά, απελευθερωτικά, υπέρ του Ιουδέξιτ, της αυτονομίας της Ιουδαίας από ντόπιους και Ρωμαίους φασίστες. Εγώ νηστεύω δύο φορές την εβδομάδα, Τετάρτη και Παρασκευή, αργίες δεν εργάζομαι, δεν ψωνίζω, δίνω στους φτωχούς, τα σχολεία, τα νοσοκομεία το δέκατο απ' τα εισοδήματά μου. Πορείες, κινήματα στήριξα, πρόσφυγες, γυναικόπαιδα περίθαλψα, για τη νεκρή θάλασσα και την ερημοποίηση εφώναξα. Φασίστες, μονάρχες, ρατσιστές, καπιταλιστές, όπως οι παππούδες μου, αποστρέφομαι. Τον λαό διακονώ, και του λαού την ψήφο εγκαλώ!»
Ο τελώνης, αντίθετα, στεκόταν πολύ πίσω και δεν τολμούσε ούτε τα μάτια του στον λαό να σηκώσει. Χτυπούσε το στήθος του και έλεγε: «Λαέ μου, σπλαχνίσου με τον αμαρτωλό!...σπίτια για τους τραπεζίτες άρπαξα, με τον κατακτητή συνεργάστηκα, νομικά παράθυρα παραβατών πλουσίων άνοιξα, τους φασίστες συγκάλυψα, εργατικά ατυχήματα, πρόσφυγες, ανισότητες, παιδεία, υγεία αγνόησα, αναξίους προώθησα, και τους φόρους αδίκως υπολόγιζα. Όπως οι παππούδες μου, δωσίλογοι, κοτζαμπάσηδες, του λαού τον κόπο ρούφαγα, τη γη, τα βουνά, τη θάλασσα για σβέλτο κέρδος ρήμαζα, να 'χει παλάτια, κανάλια και στρατό η υπερέχουσα ολιγαρχία».
Σας βεβαιώνω, λοιπόν, πως ο τελώνης έφυγε από την εκκλησία του δήμου συχωρεμένος, εκλεγμένος από τον λαό, ενώ ο ηθικοπλεονέκτης δεν επανεκλέχτηκε· γιατί όποιος κορδώνεται θα τσακιστεί στη βάση, μα όποιος ταπεινώνεται την κορυφή θα πιάσει!
Καλύτερα εκτελώνιζε αφέντη τα στραβά σου,
παρά με φαρισάισμα να εγωλογάς μπροστά μου!
Θέλει και λίγο ο λαός ανθρώπινοι να είστε,
και όχι με κόμπλεξ έξαρχου μόνοι να αιωρείστε!
Τότε ένας Φαρισαίος βγάζει ένα πενηντάευρο και λέει στον Εσσαίο παραδοξολόγο: Γιατί λείπει η Παλαιστίνη από τον χάρτη;; πού ανήκουμε;; στη Ευρώπη ή στη Μεσόγειο;; και του απαντά ο πολίτης του Ουρανού: Πρόσκαιρη είν' η παρούσα πατρίδα μας, μην κολλάτε σε ψευτοδιλήμματα. Μες στην Ευρώπη να είμαστε Ευρωπαίοι, και μέσα στην Μεσόγειο κρατάμε πόθο υπόγειο. Κρυφά και συνομωτικά οργώνουνε του έθνους οι εργάτες. Τα μυαλά μας ακόμα δεν πήξανε για να πάρουμε πίσω την πατρίδα μας.
Πρώτα προσευχή, προσγείωση, παιδεία,
και ύστερα ψηλώματα, δόξα κι αυτονομία!
Μην πλανιέστε Ιουδαίοι, ένας Σαδουκαίος τον συμπλήρωσε. Αγόγγυστα δώστε τους φόρους σας, βάλτε πλάτη να νικήσουν οι Ρωμαίοι το γερμανικό ασκέρι. Οι Δυτικοί μας έδωσαν πολιτισμό, νερό, δρόμους, αποχέτευση, παπυροθήκες, θέατρα, γυμναστήρια, εμπόριο, ειρήνη. Οι απολίτιστοι Γερμανοί θα καθυστερήσουν να εξανθρωπιστούνε. Διαλέχτε, παγκοσμιότητα ή βαρβαρότητα! Το μη χειρότερο σαφώς είναι καλύτερο.
Χάβρα διχασμού σηκώθηκε απ' τις ποικίλες παρατάξεις, και ο λαός μετά από εφτά ώρες διαβούλευσης υπερεψήφισε τους Ζηλωτές να διώξουν τους Ρωμαίους. Συνθήματα έπαιζαν και χόρευαν: «Έχουμε Μεσσία, θα γίνει ανταρσία!», «Να καταστραφεί η αυτοκρατορία, με τους Γερμανούς να βρούμε συμμαχία!», «Λευτεριά στην Παλαιστίνη, Ευρωπαίος δεν θα μείνει!», «Ρωμαιοτσολιάδες έρχονται μπαλτάδες!», «Φόρο μόνο στον Θεό, άνθρωπο δεν προσκυνώ!», «Όποιος Σάββατο πατά, δεν ειν' γιος του Αβραάμ!», «Ένας είναι ο Θεός, παρ' τον Δία σου και μπρος!», «Κύριος ορίζει, διώχτε ειδωλολάτρες, διώχτε κι απ' το σόι σας προδότες, αποστάτες!», «Ειδωλολάτρες βρώμικα είναι τα φαγητά σας, βρώμικη και η ψυχή και τα εγκλήματά σας!», «Θα σφυροκοπάνε ξανά οι Μακκαβαίοι, δρόμο στην πατρίδα σας έποικοι Ευρωπαίοι!», «Ακόμη και στη Ρώμη γαλανόλευκη θα υψώσουμε σημαία εβραϊκή!»
......
Εκ των μελλόντων οι σοφοί
τα μακρινά προβλέπουν.
Μα οι λαοί ζουν τη στιγμή,
την πρόβλεψη δεν βλέπουν.
ΥΓ
ΥΓ
Τελώνες: ντόπιοι φοροεισπράκτορες (lat. publicani, δημόσιοι) που εργάζονταν και τα Σάββατα. Τελώνες ήταν ο ευαγγελιστής Ματθαίος, και ο κοντός αρχιτελώνης Ζακχαίος που ανέβηκε σε συκομουριά για να δει τον Ιησού.
Φαρισαίοι: Ιουδαίοι, ιερατική λαϊκή τάξη ραβίνων (ιεροδιδασκάλων) που τόνιζαν τη σημασία τήρησης των Μωσαϊκών νόμων. Φαρισαίοι ήταν ο Ιώσηπος ο ελληνόφωνος ιστορικός των Ιουδαιορωμαϊκών πολέμων, οι αποκαθηλωτές του Ιησού, Ιωσήφ και Νικόδημος, καθώς και ο Γαμαλιήλ, πνευματικός δάσκαλος του Απόστολου Παύλου και διασώστης των πρώτων αποστόλων από τις κατηγορίες των άλλων Φαρισαίων.
Σαδουκαίοι: Ιουδαίοι, κατεστημένη τάξη αρχιερέων κατά τη διάρκεια του ασμοναϊκού και ηρωδιανού δυναστικού προτεκτοράτου. Εξαφανίστηκαν με την καταστροφή της Ιερουσαλήμ το 70 μ.Χ. Μαζί με τους αντίπαλους Φαρισαίους υποτίθεται συγκροτούσαν το σανχεντρίν, το συνέδριο.
Εσσαίοι: Ιουδαίοι, ερημοκοινοβίτες, κοντά τους θεωρείται, έζησε και ο Χριστός.
Ζηλωτές: Μεσσιανιστές, θεοκράτες, εθνικιστές επαναστάτες κατά της ρωμαϊκής διοίκησης. Χτυπούσαν, εκτός από Ρωμαίους, και τους ελληνορωμαϊσμένους και φοροπροσκυνημένους Ιουδαίους.
......
στη μετάφραση του βίντεο,
(όπου το Λαϊκό Μέτωπο της Ιουδαίας
και ο φαρισαίος που ενώ κατηγορεί
τα βρωμερά φαγητά των Ρωμαίων,
τα τρώει εν τέλει ο υποκρίταρος),
το splitter είναι ο διχαστής, σεχταριστής,
αρχαίο της αριστεράς σημάδι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου