- "Ο λαός ιδέα θέλει,
από ύλη χλώμιασε,
τον εχθρό του στο τσιγκέλι
και συ πείνα σώπασε!"
________________________________________
Νικόλας Σεβαστάκης: Οι παραδοσιακοί μαρξιστές και οι παλιάς κοπής μαντσεστεριανοί της αγοράς είχαν κάτι κοινό: θεωρούσαν ότι οι ιδέες και οι πεποιθήσεις είναι πιο αδύναμες από την αντικειμενική θέση κάποιου στο σύστημα παραγωγής ή από το ορθολογικό του συμφέρον.Οι ιδέες όμως έδειξαν τα δόντια τους στην Ιστορία με τρία μεγάλα φαινόμενα: τους θρησκευτικούς πολέμους και γενικά την αναγέννηση των θρησκευτικών παθών, τους φασισμούς ή τις αντιφιλελεύθερες μορφές της Δεξιάς και, τέλος, τις διάφορες αυθόρμητες 'ιδεολογίες' στην εποχή των μαζικών δημοκρατιών.
Τώρα, ας πούμε, ένας από τους παράγοντες κλειδιά της νίκης Μπολσονάρο στη Βραζιλία είναι οι ευαγγελιστές και ο χώρος της ''ηθικής αντίδρασης''. Για πολλούς, η απόρριψη της 'Αριστεράς' ή γενικά των σοσιαλιστικών και δημοκρατικών κομμάτων δεν είναι αποτέλεσμα μιας άλλης ταξικής επιλογής συμφέροντος αλλά γιατί συνδέουν την Αριστερά με τον πολιτισμικό φιλελευθερισμό και την κατάργηση κληρονομημένων συμβόλων. Ακόμα και ο αντι-ιμπεριαλιστικός πατριωτισμός δεν πείθει γιατί είναι κάτι πολύ κοσμικό και μοντέρνο και χιλιοπαιγμένο (ειδικά στη Λατινική Αμερική, η καταγγελία των Γκρίνγκος καπιταλιστών είναι μια πολιτική ρουτίνα εδώ και μισό αιώνα και περισσότερο).
Οι ιδέες που έχουν μεγαλύτερη ισχύ μπορεί να είναι απίστευτα απλοϊκές όσο η αντιπαράθεση της σήψης και της σωτηρίας, του Κράτους με τα αποβράσματα, του Χριστού με τους διαβόλους (και ας φτάνουν στο σημείο να βλέπουν το χριστιανισμό ως παράρτημα του ακροδεξιού μεσσιανισμού-δηλαδή ως κάτι εξολοκλήρου διεστραμμένο)
"... τον εχθρό του στο τσιγκέλι...", όπου "εχθρός" είναι κάθε φορά εκείνος που μάς φαίνεται διαφορετικός ;-)
ΑπάντησηΔιαγραφή...Η ομαδική ταυτότητα καλλιεργεί μια αίσθηση πίστης και δημιουργεί αντιληπτικά φίλτρα τα οποία ασκούν ισχυρές επιρροές πάνω μας. Οι ψυχολόγοι έχουν εντοπίσει μια σειρά από γνωστικά ερεθίσματα που δημιουργούνται από τη στιγμή που έχουμε αποφασίσει εάν κάποιος είναι ή δεν είναι «Ένας από Εμάς»...
ΔιαγραφήUltimate Attribution Error
Aπόλυτο σφάλμα απόδοσης
Οι εντυπώσεις μας για τα άτομα που ανήκουν στην ομάδα μας είναι θετικές, ενώ είναι αρνητικές για εκείνα που είναι έξω από αυτήν, καθώς βλέπουμε τις ηθικές αξίες της δικής μας ομάδας, ως πιο επιθυμητές και ανώτερες από αυτές των άλλων. Οι ψυχολόγοι περιγράφουν αυτό το φαινόμενο ως το απόλυτο σφάλμα απόδοσης. Ως εκ τούτου, γινόμαστε αυτόματα ύποπτοι απέναντι στις αξίες και τις προθέσεις των ατόμων που βρίσκονται έξω από την ομάδα μας: είναι στην καλύτερη περίπτωση άστοχες και στη χειρότερη περίπτωση απολύτως κακές. Αυτό μας δίνει την ψυχολογική άδεια, να υιοθετήσουμε εχθρική συμπεριφορά απέναντι στα άτομα εκτός της ομάδας μας και προάγει την αλληλεγγύη με τα μέλη της ίδιας ομάδας που μοιράζονται τις αξίες με μας.
Η αφοσίωση επίσης έχει σημασία. Στον προϊστορικό κόσμο, ο εξοστρακισμός από την ομάδα ισοδυναμούσε με θανατική καταδίκη. Οπότε, έχουμε αποκτήσει ισχυρούς, αντανακλαστικούς μηχανισμούς πίστης και μια συντριπτική ευαισθησία στην πίεση για συμμόρφωση από τα άτομα της ίδιας ομάδας
https://www.psychologynow.gr/psychology-in-our-life/society/3311-giati-mas-einai-toso-eykolo-na-misoyme-o-enas-ton-allo.html