Αυστραλέζικη παιδική σειρά, σκηνοθετημένη από τον ελληνοαυστραλό Τζον Τατούλη, γυρίστηκε το 1989 στα Κύθηρα, στο Τσιρίγο (εκ του Cytherigo), και εξέπεμψε το 1991-2 στην Αυστραλία, αργότερα στη Βρετανία, αλλά όχι στην Ελλάδα. Γιατί τα Κύθηρα; στην Αυστραλία είναι η μεγαλύτερη κυθηραϊκή κοινότητα στον κόσμο, περίπου 65.000. Διαθέτουν μάλιστα και αρχαιολογικό ηλέτοπο "Σκάβουμε τα Κύθηρα, We dig Kythira, http://krg.org.au/dig/", που στελεχώνει με θερινούς εθελοντές τους αρχαιολόγους.
Υπόθεση
Τρία αυστραλάκια, τα δύο ελληνικής καταγωγής, έρχονται για διακοπές στα Κύθηρα, όπου με δυο τσιριγωτάκια φτιάχνουν ομάδα για τις καλοκαιρινές περιπέτειες. Μία από τις αγωνίες τους, η σημαντικότερη, είναι αρχαιολογική: το κράτος αποφάσισε να κλείσει λόγω μνημειακής ανεπάρκειας το μουσείο, όπου δουλεύει δικό τους πρόσωπο, και τα παιδιά αποφάσισαν να κάνουν μια ανακάλυψη, ώστε να παραμείνει ανοιχτό. Στο προτελευταίο επεισόδιο, η Μόλυ βρίσκει μία πλάκα με σφηνοειδή γραφή, και έτσι σώζεται το μουσείο. Από τα παιδιά, η ελληνοαυστραλή Rebekah Elmaloglou συνεχίζει την υποκριτική, ενώ η ρωσοαυστραλή Amelia Frid έγινε δικαστική ψυχολόγος.
(1:10)...bureaucratic idiots close down the museum...
(2:40)..all you do is complάϊn?...australian accent joke
...-we travel to Cythera today...-to die!..
(2:40)..all you do is complάϊn?...australian accent joke
...-we travel to Cythera today...-to die!..
Ep 2
Ep 3
Ep 4
Ep 5
Ep 6
(Part 1) (Part 2) (Part 3) (Part 4) (Part 5)
Στο 6.2.1:40 I am convinced the island had commercial ties way beyond the Aegean in Minoan times.
-There is no proof, Vincent! -No proof! What about that 19th c. cuneiform tablet report?...
-...then suddenly disappeared, if it ever existed.
....A cuneiform dedication of Naram-Sin, son of Ibiq-Adad, king of Esnunna,
modern Iraq, 19th c. BC, was found on Cythera as early as 1849.
(Hellenosemitica: an ethnic and cultural study in
West Semitic impact on Mycenaean Greece by Michael C. Astour)
2,350 B.C. - Trivia / Cythera - According to one report: "Cythera began to attract foreigners as early as the Pyramid age. A stone cup, with the name of a Fifth Dynasty solar temple [sp-r] inscribed in Egyptian hieroglyphs, has been found on Cythera. Early in the second quarter of the second millennium, a Babylonian inscription of Naram-Sin, King of Eshnunna, was dedicated on Cythera 'for the life' of that Mesopotamian monarch. The interesting thing is that both of these texts found on Cythera are religious in character. Herodotus [1:105] relates that the Phoenicians erected a temple on Cythera to the goddess of the heavens. (http://mirrorh.com/timeline3.html)
...καὶ τὸ ἐν Κυθήροισι (τῆς οὐρανίης Ἀφροδίτης τὸ ἱρόν)
Φοίνικές εἰσὶ οἱ ἱδρυσάμενοι ἐκ ταύτης τῆς Συρίης ἐόντες...
Eshnunna near modern Baghdad was also on the tin route, which perhaps could
explain how a cuneiform inscription of Naram-Sin came to Kythera.
(Trade and rule in palatial Crete, malcolmwiener.net/Articles/)
.........
και η ιστορία των κλειστών μουσείων συνεχίζεται,
επισκευάζεται επ' αόριστον από το σεισμό του 2006
(http://krg.org.au/dig/)
Ώστε αναγκαία η Κυθηραϊκή τηλεξενάγηση από τον έφεδρο αρχαιολόγο
Άρη Τσαραβόπουλο, για όσα έχει, ο ίδιος, δει και βρει.
.......
Με σύνθεση των δύο μερών αχνοφαίνεται ωραιότατο
ανάπλασμα, remake των Περιπετειών στα Κύθηρα.
Έτοιμο σενάριο από τη ζωή, mister Tatoulis! :-)
Στο 6.2.1:40 I am convinced the island had commercial ties way beyond the Aegean in Minoan times.
-There is no proof, Vincent! -No proof! What about that 19th c. cuneiform tablet report?...
-...then suddenly disappeared, if it ever existed.
....A cuneiform dedication of Naram-Sin, son of Ibiq-Adad, king of Esnunna,
modern Iraq, 19th c. BC, was found on Cythera as early as 1849.
(Hellenosemitica: an ethnic and cultural study in
West Semitic impact on Mycenaean Greece by Michael C. Astour)
2,350 B.C. - Trivia / Cythera - According to one report: "Cythera began to attract foreigners as early as the Pyramid age. A stone cup, with the name of a Fifth Dynasty solar temple [sp-r] inscribed in Egyptian hieroglyphs, has been found on Cythera. Early in the second quarter of the second millennium, a Babylonian inscription of Naram-Sin, King of Eshnunna, was dedicated on Cythera 'for the life' of that Mesopotamian monarch. The interesting thing is that both of these texts found on Cythera are religious in character. Herodotus [1:105] relates that the Phoenicians erected a temple on Cythera to the goddess of the heavens. (http://mirrorh.com/timeline3.html)
...καὶ τὸ ἐν Κυθήροισι (τῆς οὐρανίης Ἀφροδίτης τὸ ἱρόν)
Φοίνικές εἰσὶ οἱ ἱδρυσάμενοι ἐκ ταύτης τῆς Συρίης ἐόντες...
Eshnunna near modern Baghdad was also on the tin route, which perhaps could
explain how a cuneiform inscription of Naram-Sin came to Kythera.
(Trade and rule in palatial Crete, malcolmwiener.net/Articles/)
.........
και η ιστορία των κλειστών μουσείων συνεχίζεται,
επισκευάζεται επ' αόριστον από το σεισμό του 2006
(http://krg.org.au/dig/)
Ώστε αναγκαία η Κυθηραϊκή τηλεξενάγηση από τον έφεδρο αρχαιολόγο
Άρη Τσαραβόπουλο, για όσα έχει, ο ίδιος, δει και βρει.
Στο πρώτο λεπτό λέει, πως αποχώρησε τον πρώτο χρόνο από τον σύλλογο, στα γραφεία του συλλόγου τον Μάρτη στην Αθήνα μιλά, γιατί η επαφή του συλλόγου με την κοινωνία ήταν προβληματική· και αυτό αφορά και άλλους ειδικούς· τον τελευταίο καιρό, βέβαια, δίνει μπουνιές ο σύλλογος στα τείχη που έκτισε, αλλά θέλει χρόνο για να ξεθωριάσει η πρώτη εντύπωση. Ενώ η αρχαιολογία ως θέμα διατρέχει σενάρια, εικόνες, τραγούδια, δεν είμαστε τόσο θερμοί, όταν θα μας μιλήσει αρχαιολόγος. Είναι σπάνιο να βρεις καλό ερευνητή-αρχαιολόγο, που να είναι ταυτόχρονα και καλός ξεναγός σε ευρύτερο και όχι στενό κοινό. Το πρώτο χρειάζεται εσωστρέφεια, να είσαι βυθισμένος στον κόσμο σου και σε άλλες εποχές, το δεύτερο θέλει επικοινωνιακές αρετές, τεχνικές ηθοποιίας και αφήγησης. Θα μπορούσε, λοιπόν, αρχαιολόγος να κάνει εκπομπή σε ιδιωτικό κανάλι για την αρχαιολογία, όπως ο "ξεναγός" Μαμαλάκης για την μαγειρική; ίδοιμεν.
Επίσης, διαφωνεί με τον τίτλο ΣΕΑ, δηλαδή, ο "Σύλλογος Αρχαιολόγων Ελλάδος" θα περιλάμβανε και τους ξένους που εργάζονται εδώ. Ο "Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων" περιέχει και τους έλληνες αρχαιολόγους, που ανασκάπτουν ξένα μέρη. Και επειδή οι εδώ ξένοι είναι πολύ περισσότεροι από τους δικούς μας απόδημους, έχει λογική η πρόταση του να γίνει το ΣΕΑ, ΣΑΕ. (7:29) G.L. Huxley, 90 ετών αρχαιολόγος, πρέπει να έδωσε διάλεξη στα ελληνικά τον Ιούνιο στα Κύθηρα. Αναμένουμε το βίντεο.
(3:00)...κανένα παραδοσιακό χωριό δεν έχει επαφή με τη θάλασσα, όλοι από μέσα σε ένα νησί-λεκανοπέδιο, οροπέδιο, περίβραχο νησί, περίκλειστο, ασφαλές από πειρατές. Το "ψηλό νησί", high island, είναι το ηφαιστειογενές, όπως η περίβραχη Σαντορίνη. Το όνομα λέγεται ότι προέρχεται από το ομηρικό ρήμα κεύθω, συγγενές με το hide, κρύβω, αόριστος ἔκυθον· ἡ κυθηρά νῆσος, το κυθηρονήσι, το κρυμμένο με βράχια. Και επειδή είναι και αφροδίσιο νησί, προσθέτουν, εκεί που πάνε να κρυφτούν οι εραστές, όπως ο Πάρις με την Ελένη. Ακύθηρος όμως δεν είναι ο ακάλυπτος αλλά ο αναφρόδιτος, ο στερούμενος ερωτικών θελγήτρων. Θα υπάρχει και μη ελληνική ετυμολογία, καθώς ο πρώτος οικιστής αναφέρεται ο Κύθηρος από τη Φοινίκη. Επίσης τοπωνύμια, Κύθρος στη Λευκάδα και Κυθραία στην Κύπρο.
(6:00) τρεις φορές το νησί της Κυθέρειας/Κυθήρης Αφροδίτης αναδύθηκε από τη θάλασσα, πριν 200, 50 και 5 εκ. χρόνια, γιαυτό βρίσκονται απολιθωμένα κοχύλια και αποτυπώματα σκελετού ψαριών στις βουνοπλαγιές σε 500 μ. υψόμετρο.
(3:00)...κανένα παραδοσιακό χωριό δεν έχει επαφή με τη θάλασσα, όλοι από μέσα σε ένα νησί-λεκανοπέδιο, οροπέδιο, περίβραχο νησί, περίκλειστο, ασφαλές από πειρατές. Το "ψηλό νησί", high island, είναι το ηφαιστειογενές, όπως η περίβραχη Σαντορίνη. Το όνομα λέγεται ότι προέρχεται από το ομηρικό ρήμα κεύθω, συγγενές με το hide, κρύβω, αόριστος ἔκυθον· ἡ κυθηρά νῆσος, το κυθηρονήσι, το κρυμμένο με βράχια. Και επειδή είναι και αφροδίσιο νησί, προσθέτουν, εκεί που πάνε να κρυφτούν οι εραστές, όπως ο Πάρις με την Ελένη. Ακύθηρος όμως δεν είναι ο ακάλυπτος αλλά ο αναφρόδιτος, ο στερούμενος ερωτικών θελγήτρων. Θα υπάρχει και μη ελληνική ετυμολογία, καθώς ο πρώτος οικιστής αναφέρεται ο Κύθηρος από τη Φοινίκη. Επίσης τοπωνύμια, Κύθρος στη Λευκάδα και Κυθραία στην Κύπρο.
(6:00) τρεις φορές το νησί της Κυθέρειας/Κυθήρης Αφροδίτης αναδύθηκε από τη θάλασσα, πριν 200, 50 και 5 εκ. χρόνια, γιαυτό βρίσκονται απολιθωμένα κοχύλια και αποτυπώματα σκελετού ψαριών στις βουνοπλαγιές σε 500 μ. υψόμετρο.
(9:40) Νεολιθικό αγγείο (~5000 π.Χ) στα νότια Κύθηρα. (10:40) Πρωτοελλαδικά ευρήματα (3000-1900 π.Χ. (11:20) Μινωική παρουσία και ιερό κορυφής, που ανακάλυψαν ο αρχαιολόγος Γιάννη Σακελλαράκης και ο σκηνοθέτης Άδωνις Κύρου. (19:45) Μυκηναίοι (21:40) Φοίνικες φέρνουν το εμπόριο της πορφύρας, και το νησί επονομάζεται Πορφυρούσα. Βυζαντινός αμφορέας με ίχνη προρφύρας. (23:00) Διακόφτι λιμάνι, αρχαίος Φοινικούς, σπηλιά Χουστή (χωστή) πιθανόν το πρώτο ιερό της Αφροδίτης στο νησί. (25:50) Βαιτύλιο, ιερή πέτρα (26:30) Πινακίδα εκμάθησης γραφής, τετράδιο ασκήσεων, έσβηνε και έγραφε συλλαβές ο μαθητής. Άλλο ένα πρέπει να υπάρχει στις αποθήκες του εν Αθήναις Αρχαιολογικού. (28:10) Δωριείς, πιθανόν Αργείοι. Γεωμετρική εποχή. (28:50) Λακεδαιμόνιοι, 6ος π.Χ. Στο Παλαιόκαστρο σώζονται λείψανα της πόλης των Κυθήρων. (30:09) Το λιοντάρι των Κυθήρων, λακωνικός λέοντας, δείγμα λακωνικής τέχνης. Το μετέφεραν οι λεοντόσημοι Βενετοί στο Κάστρο τους στα νότια Κύθηρα. Και απο εκεί την κατοχή το πήραν οι Γερμανοί στη χώρα τους. Βγήκε σε πλειστηριασμό αλλά φοιτητής βρέθηκε εκεί ο Κυθήριος Γεώργιος Κασιμάτης, παρών και στο βίντεο, και επέστρεψε αρχικά στην Αθήνα, και αργότερα η Μελίνα το έφερε στα Κύθηρα. (32:57) Ναός Κοσμά και Δαμιανού, 6ου-7ου αιώνα, πρώην λακωνικό ιερό για τους Διόσκουρους, Κάστορα και Πολυδεύκη. Αφιερωματική ανάγλυφη πλάκα με επιγραφή από τον κυθηροδίκη «Μένανδρος ἁρμοστὴρ Τινδαρίδαις» 4th c. BC (IG V,1 937) (38:20) Θηβαϊκό αργυρό νόμισμα, αρχές 5ου αιώνα σε τάφο, πιθανόν ενθύμιο Σπαρτιάτη από τη Μάχη των Πλαταιών. Το μόνο νόμισμα εποχής που έχει βρεθεί, καθώς οι Σπαρτιάτες απαγόρευαν την κατοχή και χρήση χρυσών και αργυρών νομισμάτων.
...Κόνων...φοβούμενος δὲ τήν τε ἀλιμενότητα τῆς χώρας καὶ τὰ τῆς βοηθείας καὶ τὴν σπανοσιτίαν, ταχύ τε ἀνέστρεψε καὶ ἀποπλέων ὡρμίσθη τῆς Κυθηρίας εἰς Φοινικοῦντα. Ἐπεὶ δὲ οἱ ἔχοντες τὴν πόλιν τῶν Κυθηρίων φοβηθέντες μὴ κατὰ κράτος ἁλοῖεν ἐξέλιπον τὰ τείχη, ἐκείνους μὲν ὑποσπόνδους ἀφῆκεν εἰς τὴν Λακωνικήν, αὐτὸς δ' ἐπισκευάσας τὸ τῶν Κυθηρίων τεῖχος φρουρούς τε καὶ Νικόφημον Ἀθηναῖον ἁρμοστὴν ἐν τοῖς Κυθήροις κατέλιπε. (Ξενοφῶν, Ἑλληνικὰ, 393 BC)(40:45) Νομίσματα του Κοινού των Ελευθερολακώνων, 2ος π.Χ. Αθηναϊκό νόμισμα 1ου π.Χ και νόμισμα του Κλαυδίου 1ου μ.Χ. (46:00) Στη Μικρή Δραγονάρα, νησί των Κυθήρων, ιερό του Γαιήοχου Ποσειδώνα, του έχοντος την γην, του γαιοκράτορα, με παντοδαπά νομίσματα. (49:13) Ιερό Αλέας στην Παλαιόπολη, αρκαδικής θεάς που ταυτίστηκε με την Αθηνά. Αν και δεν παίρνει δασεία στις υπόλοιπες διαλέκτους, εδώ στα λακωνικά δασύνεται με κλειστό, δωδεκάγωνο Η, heta, που θυμίζει το δικό μας θήτα. (50:20) Ιερό Καρνείου Απόλλωνα. (51:20) Ναός Αιγλαπιού/Ασκληπιού, εκεί κοντά έγινε τυχαία το νοσοκομείο Κυθήρων (53:20) Ιερό Ηρακλέους σε λατομείο, προστάτης μεν των Λακώνων αλλά και των λατόμων.
(56:35) Βυζαντινοί, Άραβες, Ενετοί. Το 1537,ο πειρατής Μπαρμπαρόσα λεηλατεί τα βόρεια Κύθηρα. Μοραΐτες εποικίζουν ξανά το νησί. (1:02:50) Δωρικά στοιχεία προφοράς: λανός για ληνό, πατητήρι, Ασπρογάς, άσπρη γη, και βουά για βοή. (1:04:15) Βενετικά νομίσματα, 17ου, 18ου. Τους Βενετούς διαδέχεται ο Ναπολέων, ρωσοτουρκική φρουρά, εξέγερση ποπολάρων 22 Ιουλίου 1800, Γάλλοι μοναρχικοί, και τέλος οι Βρετανοί με το Ηνωμένον Κράτος των Ιονίων Νήσων (1815-1864) Ένωση με την Ελλάδα...από τα μίλια στα χιλιόμετρα (1:11:30) 1917 Αυτόνομη Πολιτεία Κυθήρων και προσχώρηση στο κράτος της Θεσσαλονίκης, επειδή ο γραμματέας του Βενιζέλου ήταν Τσιριγώτης, αλλά τριγυρνούσε επίσης στα γύρω νερά ο αγγλογαλικός στόλος. Μάλιστα τα Κύθηρα πρόλαβαν να κηρύξουν τον πόλεμο στη Γερμανία. (1:13:55) Ιταλική κατοχή 1941-43, γερμανική 43-44...είχαν amministrazione di trasporti pubblici, εμεί όχι...γελάει ο δήμαρχος...δεν υπάρχει μόνιμη εσωτερική συγκοινωνία σε ένα νησί τριών χιλιάδων κατοίκων.
Η επόμενη ομιλία για τα Αντικύθηρα. Αν την e-μυριστώ, την αναρτώ.
..........
Στα Κύθηρα οι μαθητές των δημοτικών σχολείων του νησιού, μαθαίνοντας ότι ο μοναδικός αρχαιολόγος τους, ο Αρης Τσαραβόπουλος μπαίνει σε εφεδρεία, έστειλαν επιστολή στον πρωθυπουργό Λουκά Παπαδήμο, ενημερώνοντάς τον, πόσο τον αγαπάνε και τον χρειάζονται στο νησί τους. (Το 10% των μόνιμων αρχαιολόγων αποχωρεί λόγω αναγκαστικής συνταξιοδότησης ή εφεδρείας.)..........
Στην New York Times μίλησε ο Άρης Τσαραβόπουλος, αρχαιολόγος, ο οποίος έχασε τη δουλειά του τον περασμένο Νοέμβριο. Ο Άρης Τσαραβόπουλος διενεργούσε ανασκαφές σε αρχαιολογικούς χώρους στα Κύθηρα κάθε καλοκαίρι από το 1996 (Η λιτότητα στοιχίζει στις ελληνικές αρχαιότητες)nytimes.com/2012/06/12/archaeologists-say-greek-antiquities-threatened-by-austerity
.......
Με σύνθεση των δύο μερών αχνοφαίνεται ωραιότατο
ανάπλασμα, remake των Περιπετειών στα Κύθηρα.
Έτοιμο σενάριο από τη ζωή, mister Tatoulis! :-)
Σημαντικά ευρήματα στο ναυάγιο που μετέφερε τα μάρμαρα του Παρθενώνα
ΑπάντησηΔιαγραφή10/7/2012
Του Παναγιώτη Στάθη
Σημαντικά ευρήματα, μεταξύ των οποίων δαχτυλίδι-σφραγίδα (σφραγιδόλιθος) με απεικόνιση ένα πυροβόλο, που θεωρείται πως ανήκει σε αξιωματικό του πυροβολικού ο οποίος επέβαινε στο πλοίο, βρέθηκε μέσα στο ναυάγιο του «Μέντορα» του πλοίου με το οποίο ο λόρδος Έλγιν μετέφερε τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αγγλία.
Τα ευρήματα αυτά αξιολογούνται ως σοβαρά από ιστορική και αρχαιολογική άποψη και σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Capital.gr θα ανακοινωθούν εντός της βδομάδας από το υπουργείο Πολιτισμού.
Πιθανότατα δε η εξέλιξη των ερευνών να οριοθετήσει την περιοχή των Κυθήρων, στη θέση Παλαιόπολη, ως ιδιαίτερης αρχαιολογική σημασίας, ούτως ή άλλως εκεί τοποθετείται και η αρχαία Σκάνδεια, το επίνειο της πόλης των Κυθήρων.
Στο δεύτερο κύκλο των υποβρύχιων ερευνών του κλιμακίου της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων (προΐσταται η Αγγελική Σίμωση), υπό την επίβλεψη του καταδυόμενου αρχαιολόγου Δημήτρη Κουρκουμέλη στο ιστορικό ναυάγιο «Μέντωρ» στα νοτιοανατολικά Κύθηρα, έξω από την ιστορική Παλαιόπολη. Εκεί δηλαδή, όπου είχε βυθιστεί τον Σεπτέμβριο του 1802. Θραύσματα μαρμάρων ή γλυπτών όμως, που είναι το μέγα ζητούμενο, δεν εντοπίσθηκαν, ούτε πρόκειται καθώς όπως είναι γνωστό 2 μήνες μετά το ναυάγιο ο Έλγιν με τη βοήθεια Καλύμνιων δυτών ανέσυρε τα κιβώτια με τα μάρμαρα.
Ρολόι με χρυσή αλυσίδα και όργανα γραφής
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι έρευνες ανέδειξαν επίσης ένα ρολόι στο οποίο διασώζεται ένας δείκτης με μια χρυσή αλυσίδα, καθώς και όργανα γραφής αξιωματικών του πλοίου. Τα αποτελέσματα της έρευνας θεωρούνται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και ενθαρρυντικά, γιατί το ναυάγιο συνδέεται με μία από τις πιο μελανές σελίδες της ιστορίας του Παρθενώνα και των γλυπτών του, που η περιπέτειά τους συνεχίζεται ως σήμερα. Και επειδή η ελπίδα δεν πεθαίνει, η συνέχιση των ερευνών, ίσως αποδώσει κάποια νέα στοιχεία για το ίδιο το πλοίο και για το πολύτιμο, κλεμμένο φορτίο του.
Ο «Μέντωρ» ήταν ένα δικάταρτο μπρίκι στο οποίο ο Έλγιν είχε φορτώσει 17 κιβώτια με γλυπτά από την Ακρόπολη κυρίως: Από τη Ζωφόρο του Παρθενώνα και τον ναό της Αθηνά Νίκης, τμήματα αγαλμάτων, σπόνδυλοι κιόνων, ένας μαρμάρινος θρόνος (τον είχε υποσχεθεί ως δώρο στον πεθερό του) κ.ά.
Το ναυάγιο έγινε στις 17 Σεπτεμβρίου όταν το πλοίο παρασυρμένο από τον δυνατό άνεμο που έπνεε στο Ταίναρο παρασύρθηκε προς στα Κύθηρα. Καθώς προσπαθούσε να προφυλαχθεί στο λιμανάκι του Αβλέμονα, κόπηκαν στα σκοινιά από τις άγκυρες και στη συνέχεια το πλοίο κτύπησε στα βράχια, έγειρε και βυθίστηκε σε λίγες ώρες έξω από την Παλαιόπολη. Κατά τη διάρκεια της περσινής έρευνας, πέραν των σημαντικών ευρημάτων, καθαρίστηκε ένα μέρος του κελύφους του πλοίου, το οποίο είχε εντοπιστεί ήδη από την έρευνα του 1980 και όπως διαπιστώθηκε σώζεται σε αρκετά καλή κατάσταση. Επιπλέον όμως τα ευρήματα, που ανασύρθηκαν από το ναυάγιο, αποτελούν ενδείξεις της διαβίωσης των πληρωμάτων των εμπορικών πλοίων σε μία ταραγμένη ιστορική περίοδο της Ανατολικής Μεσογείου. Βρέθηκαν δηλαδή δύο πιστόλες, η διακόσμηση του κοντακίου ενός ντουφεκιού, βόλια τριών διαφορετικών διαμετρημάτων, λίθινα τσακμάκια για τα όπλα και μία οβίδα μικρού κανονιού. Επίσης όργανα ναυσιπλοΐας, μία μικρή πυξίδα χειρός με χρυσή αλυσίδα και η πυξίδα του πλοίου. Αλλά και σκεύη διαφόρων τύπων (γυάλινα, πήλινα ή πορσελάνινα), φιάλες, διακοσμητικά στοιχεία, που βρίσκονταν προφανώς στο χώρο ενδιαίτησης των αξιωματικών και νομίσματα της συγκεκριμένης περιόδου. Όσο για τα αρχαία νομίσματα, βρέθηκαν ανάμεσα στις πέτρες του έρματος του πλοίου.
Η φετινή έρευνα χρηματοδοτήθηκε, όπως και πέρυσι, από το Αυστραλιανό Ίδρυμα «Kytherian Research Group», εκπροσωπούμενο από τους Τ. Φαρδούλη και S. Leimroth αλλά κυρίως από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος που κάλυψε το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων.
Στον αντίποδα όλων αυτών ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί πρωτοσέλιδο δημοσίευμα των αρχών Ιουνίου, των New York Times με τίτλο «Ελληνικές Αρχαιότητες - κίνδυνος από μέρα λιτότητας» το οποίο ουσιαστικά με αφετηρία τα Κύθηρα και τον μοναδικό αρχαιολόγο του νησιού Άρη Τσαραβόπουλο που έχει βγει σε εφεδρεία από το περασμένο Φθινόπωρο, προβάλλει ουσιαστικά τον κίνδυνο να βγει σε «εφεδρεία» και ο ελληνικός πολιτισμός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι χαρακτηριστικό ότι ανάλογο κείμενο δημοσίευσε και η International Herald Tribune, με αφορμή την εφεδρεία του κ. Τσαραβόπουλου, ο οποίος επί 15 χρόνια έκανε πραγματικότητα αυτό που λέει το ρητό: «Στα Κύθηρα δεν μπορείς να κάνεις στροφή χωρίς να πέσεις πάνω σε αρχαιότητες». Χαρακτηριστικό είναι, όπως σημειώνουν τα δημοσιεύματα, ότι αρχαιολόγος από την ημέρα της εφεδρείας του κ. Τσαραβόπουλου ουσιαστικά δεν έχει πατήσει τα Κύθηρα, των 19.000 αρχαιολογικών τοποθεσιών και 2010 αρχαιολογικών μνημείων.
Κι όλα αυτά, όταν ο αρχαιολόγος προσφέρθηκε εξ αρχής να συνεχίσει να εργάζεται με το νέο μειωμένο μισθό και χωρίς καμιά αποζημίωση οδοιπορικών ή άλλων εξόδων, επειδή γνώριζε τις δυσκολίες μετάβασης ενός νέου στο νησί καθώς και τις δυσκολίες ελέγχου των καταστροφών που πιθανόν να συμβούν όταν γίνει γνωστό ότι ο αρχαιολόγος δυσκολεύεται να έρθει.
Με την πρότασή του επίσης το Δημόσιο θα εξοικονομούσε για έναν χρόνο τα έξοδα οδοιπορικών που πρέπει να καταβάλει στους υπαλλήλους που θα έφταναν στο νησί. Ίσως λοιπόν η φράση του, που αναφέρουν οι Times, μπροστά σε ένα πλήθος Μινωικών πήλινων σκευασμάτων στην όχθη ενός ποταμού, να τα λέει όλα: «Στην επόμενη βροχή αυτά θα εξαφανιστούν στον ποταμό. Και δυστυχώς πλέον κανένας δε θα μπορεί να κάνει τίποτα».
http://www.capital.gr/
Εικόνες από τα ευρήματα και τον βυθό
http://www.protothema.gr/