Πέμπτη 2 Ιουλίου 2020

Στήσαν τα βιολιά καβγά σαν τούρκικο ζευγάρι!



 τα στερεότυπα λένε πως τα πολιτισμένα, ευρωπαϊκά ζευγάρια
δεν μαλώνουν, μέχρι και χωρίζουν σαν κυρίες,
ενώ οι βαλκανικοί, ανατολικοί, μεσογειακοί, τούρκικοι δεσμοί
ζουν πιο έντονες καταστάσεις.
Έτσι ο Ρωσοεβραίος, γεννημένος στον Λένινγκραντ,
 εκλαϊκευτής κλασικής μουσικής,
Αλεξέι Ιγκούντεσμαν
https://en.wikipedia.org/wiki/Aleksey_Igudesman
αποφάσισε να μετονομάσει
τη θεατρίζουσα σύνθεσή του σε
«A Turkish Couple Arguing».
Εδώ με τη Μολδαβή βιολονίστρια Rusanda Panfili.
(Μια σύνθεση που θα αρέσει και σε κρητικά
και ποντιακά αυτιά)

Πρωτύτερα είχε ονοματίσει το έργο
çilekli devekuşu, φραουλένια στρουθοκάμηλος
(lat. struthio camelus) (ντεβέ η καμήλα)

ίσως επειδή το ζευγάρι που μαλώνει
μοιάζει με στρουθοκάμελο
που βάζει το ράμφος στο έδαφος
και δεν βλέπει γύρω του,
ώστε να αποσυμπιέσει την τοξική του ενέργεια.
Η εσωστρέφεια τρώει τα παιδιά της.
Το επίθετο φραουλένια, μάλλον, μια υπενθύμιση
για τους πρώτους ρόδινους μήνες του γάμου.

Το στερεότυπο, τώρα, του οργίλου τούρκου
είναι διεθνέστερο,
δεν λέμε μόνο εμείς
«έγινε τούρκος από τον θυμό μου»

στα ιταλικά
bestemmia come un turco
βλαστημά/καταριέται σαν ένας τούρκος

στα νορβηγικά,
sint som en tyrker
νευρικός όπως ένας τούρκος

και πιθανόν, και σε άλλες γλώσσες

οι Τούρκοι το βλέπουν σαν διαφήμιση,
μέχρι ψυχολόγοι υπηρεσίας,
κατά την προσεχή διαπραγμάτευση,
μεσολαβήσουν με ντιβάνι διαχείρισης θυμού

Ποιοι φημίζονται, τώρα, στην Ελλάδα
για νεύρα και μαλώματα;;
Μανιάτες, Κρητικοί, Αρβανίτες, Αρχαγγελίτες, κ.α.,
αλλά μόνο οι Κεφαλλονίτες συνδυάζουν το προνόμιο
της οξυθυμίας με βαθιές ρίζες μουσικής παιδείας
και αυτοσαρκασμού.

γράφτηκε πρόσφατα και λαογραφικό βιβλίο
για του νησιού την όργητα

Γερασιμάκης ο οξύθυμος. Κεφαλλονίτικες κουρλαμάδες: Αληθινές ιστορίες
http://www.kefalonitikavivlia.gr/content/γερασιμάκης-ο-οξύθυμος

Πόσο βοηθά ένα συμβούλιο γάμου
μουσικώς πεπαιδευμένων
η έκφραση «θα γίνουμε, πάλι, μαλλιά κουβάρια!»

σε σύγκριση με το «θα γίνουμε, πάλι, α κατρ μαιν!»
à quatre mains, σε τέσσερα χέρια, a quattro mani
πιανιστική τετράχειρη σύνθεση για δύο άτομα,

νά, και κεφαλλονίτικος σύνδεσμος
σκίτσου διαπληκτιζόμενου ζεύγους σε τέσσερα χέρια
http://dodoulis.blogspot.com/2006/07/quatre-mains.html

Μακάρι, οι σύμβουλοι παιδαγωγικής, γάμου
διεθνών σχέσεων, ψυχοθεραπευτές και διαχειριστές θυμού
να χρησιμοποιούν την τέχνη περισσότερο,
και το αντίστροφο, οι καλλιτέχνες
να μην περιορίζονται στην τέχνη για την τέχνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου