Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2019

«γουρούνι εγεννήθηκα, γουρούνι θα πεθάνω»

(↭ 200 μ.Χ.↭)
Δούλος, ονόματι Χοίρος,
που μ' αγαπούσαν όλοι,
κι αφέντες και σύνδουλοι,
γιατί έπεφτα στα τέσσερα
να κάνω τις δουλειές τους,
πρόθυμα και στωικά εγώ
να σώσω την ψυχή μου.

Κι ο Δαλματός αφέντης μου
στερνά με στοιχημάτισε
με φίλο του στην Έδεσσα,
πως αν εκεί κατέληγα στο δίμηνο απάνω,
 δώρο τη λευτεριά θα κέρδιζα.

Στου χρέους όμως την πηγή
κατήφορος με ζάλισε 
και ρόδα κάρου πίσω μου εχτύπησα βαριά.
Τότε πεθαίνοντας το σώμα μου, 
την στωική ψυχή μου κράτησα, 
στον άνθρωπο παρηγοριά 'δωκα 
που του σπασα τη ρόδα, και τελευταία μου 
παραγγελιά τον όρκισα να κάμει.

Θάψε με στην Έδεσσα, αμαξά,
και νεκρός εγώ εκεί θα τερματίσω.
Δεν θέλω δόξες, πίκρες, καημούς
να χάσω την ψυχή μου,
δεν θα προσθέσω εγώ πόνο και εγωισμό,
κι άλλο στα επιτύμβια.
Στον τάφο μου ζωγραφιστά
 επίγραψε τα παρακάτω λόγια,
γιατί...«γουρούνι εγεννήθηκα,
γουρούνι θα πεθάνω»

))))))))))

Χοῖρος ὁ πᾶσι φίλος, 
τετράπους νέος, 
ἐνθάδε κεῖμαι.

Δαλματίης δάπεδον προλιπὼν
δῶρον προσενεχθείς
καὶ Δυρράχιν δὲ ἐπάτησα 
Ἀπολλωνίαν τε ποθήσας 
καὶ πᾶσαν γαίην διέβην 
ποσὶ μοῦνος ἄλιπτος,
νῦν δὲ τροχοῖο βίῃ
τὸ φάος προλέλοιπα.

Ἠμαθίην δὲ ποθῶν
κατιδεῖν φαλλοῖο δὲ ἅρμα
ἐνθάδε νῦν κεῖμαι
τῷ θανάτῳ μηκέτ’ ὀφειλόμενος.

((((((((((

Ένα γουρούνι, φίλος στον καθένα,
τετράποδο, άβγαλτο,
κείτομαι εδώ.

Δαλματίας το έδαφος άφησα,
ως δώρο προσφέρθηκα,
Δυρράχιο με πόθο πάτησα, μετά κι Απολλωνία,
κι όλη τη διαδρομή επέρασα
στα πόδια μου μονάχο, στον δρόμο ανίκητο,
μέχρι που βία από τροχό
φως της ζωής μου πήρε.

Ποθούσα θέα μακεδονικού
 καρνάβαλου φαλλού στο άρμα.
Και τώρα κείτομαι εδώ,
στο θάνατο μηδέν χρωστώ.




Επικρατούσα μεν η ζωολογική ανάγνωση της κινούμενης επιτάφιας στήλης,
αλλά και η ανθρώπινη έχει κι αυτή την αξία της.


 [ In Christian funerary steles, a certain Pontius Leo had a lion depicted on his epitaph and a little pig was added to that of a child named Porcella ]

άλειπτος, που δεν υπολείπεται πίσω/  άληπτος, ο ανίκητος

Σύγχρονο αντίγραφο της «Στήλης του Χοίρου» έχει στηθεί στο σημείο εύρεσής της στα αρχαία τείχη της Έδεσσας. Αυτό είναι που κυρίως προκαλεί εντύπωση στους επισκέπτες του αρχαιολογικού χώρου. Σχέδιο μαθητή του 5ου Δημοτικού Σχολείου Εδέσσης μετά από ξενάγηση στην αρχαία Έδεσσα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου