Σελίδες

Τρίτη, 25 Δεκεμβρίου 2012

Gaudeamus igitur (φοιτητικός ύμνος)


...χαίρετε να χαιρόμαστε...
gaudete ut gaudeamus
gaudeō (γάυδεω), gaudium - χαρά

(English: enjoy, rejoice - français: jouir - Italiano: godere, gioire
νησιώτικα: τζόγια)

Gaudeamus igitur
Ας χαιρόμαστε λοιπόν
Juvenes dum sumus.
νέοι όσο είμαστε
Post jucundam juventutem
μετά τη χαρούμενη νιότη
Post molestam senectutem
μετά τα ενοχλητικά γεράματα
Nos habebit humus.
θα μας πάρει το χώμα


(humus, cf. humilis, humble, humiliate  < *dhghem > απ' όπου και χθών
(χώμα < χόω, χους, χώννυμι, χέω > *ǵʰew)

Ubi sunt qui ante nos
Πού είναι αυτοί που πριν από μας
In mundo fúere?
στον κόσμο υπήρξαν;
Vadite ad superos
βαδίστε στα ουράνια
Transite ad inferos
διασχίστε την κόλαση
ubi iam fúere
όπου τώρα είναι
(Hos si vis videre.
αν θέλεις να τους δεις)

Vita nostra brevis est
Η ζωή μας σύντομη είναι
Brevi finietur.
σύντομα θα τελειώσει
Venit mors velociter
έρχεται θάνατος γρήγορα
Rapit nos atrociter
μας αρπάζει άγρια
Nemini parcetur.
σε κανένα δεν θα χαριστεί

Vivat academia!
Ζήτω η ακαδημία
Vivant professores!
Ζήτω οι καθηγητές
Vivat membrum quodlibet;
να ζήσει κάθε μέλος
Vivant membra quaelibet;
να ζήσουν όλα τα μέλη
Semper sint in flore.
πάντα να 'ναι σε ακμή

Vivant omnes virgines
Να ζήσουν όλες οι παρθένες
Faciles, formosae.
εύκολες, όμορφες
Vivant et mulieres
να ζήσουν κι οι γυναίκες
Tenerae, amabiles,
τρυφερές, αγαπητές,
Bonae, laboriosae.
καλές, εργατικές

Vivat et res publica
Ζήτω και το κράτος
et qui illam regit.
και αυτός που το κυβερνά
Vivat nostra civitas,
Ζήτω η πολιτεία μας
Maecenatum caritas
των μαικήνων/ευεργετών η στοργή
Quae nos hic protegit.
που εδώ μας προστατεύει

(ο στιχουργός σπούδασε με υποτροφία
για οικονομικά ασθενέστερους)

Pereat tristitia,
Να χαθεί η λύπη
Pereant osores.
Να χαθούν οι μισούντες
Pereat diabolus,
Να χαθεί ο διάβολος
Quivis antiburschius*
όποιος αντιφοιτητής
Atque irrisores.
μαζί κι οι χλευαστές

*αντιμπούρσκιους π.χ. ο παλαιοταξίτης Μέτερνιχ. Το 1819 έκλεισε 
τους αριστερούς εθνικιστικούς συλλόγους (Burschenschaften)

Quis confluxus
Τι μάζωξη
hodie Academicorum?
σήμερα των ακαδημαϊκώνε;
E longinquo convenerunt,
και από μακριά συνήλθαν
Protinusque successerunt
και αμέσως μπήκαν
In commune forum.
στο κοινή συνέλευση

Vivat nostra societas,
Ζήτω η κοινωνία μας
Vivant studiosi;
να ζήσουν οι μελετηροί·
Crescat una veritas
να φανεί η μοναδική αλήθεια
Floreat fraternitas
να ανθίσει η αδελφότητα
Patriae prosperitas.
της πατρίδας ευημερία

Alma Mater floreat,
Η Μητέρα Τροφός να ακμάζει
Quae nos educavit;
αυτή που μας εμόρφωσε
Caros et commilitones,
Φίλους και συντρόφους
Dissitas in regiones
σε διασκορπισμένους τόπους
Sparsos congregavit.
χαμένους συνεκέντρωσε

P.S.
Dum relinquimus academias, relinquimus quoque iura nostra. „Hic Rhodus, hic saltandum!“ „Gaudeamus itaqueBurschii dum sumus!“ Utamur nostris iuribus, praerogativisimmunitatibus!
Καθώς αφήνουμε τις ακαδημίες, αφήνουμε επίσης και τα δικαιώματά μας.
 Εδώ η Ρόδος, εδώ και το πήδημα! Ας χαρούμε λοιπόν, όσο είμαστε φοιτητές! Ας χρησιμοποιήσουμε τα δικαιώματα, τα προνόμια, τις ασυλίες!


...και ελληνιστί τα δικαιώματα του φοιτητή...

Χαίρωμεν οὖν ὄντες νέοι,
μετὰ ἥβην ἡδεῖαν, μετὰ γῆρας πικρὸν,
χοῦς καθέξει ἡμᾶς.
Ποῦ εἰσιν οἱ πρὸ ἡμῶν
ἐν κόσμῳ γεγονότες;
Ἄπιτε εἰς οὐρανόν,
διάβητε πρὸς ᾍδην,
ἔνθαπερ ἀφίκοντο.
Βίος ἡμέτερος βραχύς,
βραχέως τελευτήσει,
ταχέως μόρος ἔρχεται,
ῥαγδαίως ἡμᾶς ἁρπάζει,
καὶ μηδενὸς φεισθήσεται.

Ζήτω ἡ ἀκαδήμεια,

ζήτωσαν διδάσκαλοι,
ζήτωσαν οἱ μαθηταί,
ἀενάως ἀνθίζοιμεν.

Ζήτωσαν αἱ παρθένοι,

ῥᾴδιαι, καλαί,
ζήτωσαν αἱ γυναίκες,
τρυφεραί, ἀγαπηταί,
ἀγαθαὶ καὶ φίλεργοι.

Ζήτω ἡ δημοσία ἀρχή,

καὶ ὅς/ἥ ἄρχει αὐτὴν,
ζήτω ἡμετέρα πολιτεία,
χορηγῶν εὐεργεσία.

Λύπη ἀπόλοιτο,

μισοῦντες ἀπόλοιντο,
διάβολος ἐρρέτω,
ὅστις φοιτητῶν ἐχθρός
φθονήσει ἡμᾶς φθινέτω.

Ζήτω ἡ κοινωνία ἡμῶν,

ζήτωσαν φιλομαθεῖς.
Λαμψάτω ἀλήθεια
ἀνθείτω ἀδελφότης
πατρίδος ἀκμαιότης.

Μητέρα τροφός ἐρρώσθω,

ἡ ἐκπαιδεύσασα ἡμᾶς.
Φίλους, ἐταίρους,
ἐκ διαφόρων τόπων
ἐσκεδασμένους ἐνθάδε συνήγαγε.

wiki/University of Sydney since 1850
wiki/USyd/University_rankings (among world's top 100 universities)
Πανεπιστήμιο του Σίδνεϋ



Gaudeamus igitur juvenes dum sumus

Keats and Yeats and Shakespear too
Greek and Latin still imbue
Scarabs, beetles, moths and more
mummies, artefacts galore
Crypts and crowns and kingly jewels
Treasured paintings, ancient tools
All this sacred, guarded, old
For the future to behold
gingivitis, gum disease
our faculty is treating these
developing new biofuels
discovering new molecules
revving engines testing models
savvy caution or full throttle
Either way it is agreed
Science solves all mysteries
All creatures great and small
Sydney vets care for them all
Rising China relations
promoting a healthy AUS - CHN collaboration
Heart disease, obesity
Perkins centre battles these
Dr Simpson on the scene
balancing meals with high protein
A place where ideas collide
nurturing our brightest minds
Our gratitude we will show
the faith and vision you bestow
Tradition and philanthropy
together arte extraordinary
All these things are thanks to you
Sydney donors old and new


Academic Festival Overture (9:15)  - Johannes Brahms


Τυχαία άκουσα χθες στο Τρίτο Πρόγραμμα την «Ακαδημαϊκή Εισαγωγή» του Μπραμς. Και κόλλησε στο νου μου η καταληκτική μελωδία της – μια μελωδία που σφράγισε την ζωή μου.
......
Vivat Academia, Vivant Professores!
  
(Ζήτω το Πανεπιστήμιο, ζήτωσαν οι καθηγητές)  
Θα το έλεγαν αυτό οι σημερινοί (ενν. έλληνες) φοιτητές;
20/11/2008
http://www.ndimou.gr/articledisplay.asp?time_id=551&cat_id=45

Αυτά τα συστημικά μπορεί να τα διέδωσαν οι αγγλογερμανοί από το Μεξικό ως την Ινδονησία, αλλά είναι έξω από την επανασταστική μας παράδοση, 
και δεν χωνεύονται εύκολα. Πού καιρός, εξάλλου, για στολές και χορωδίες;;-

3 σχόλια:

  1. Τα νησιώτικα τζόγια έχουν ετυμολογική σχέση με τον τζόγο; Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ, αλλά θα μπορούσαν εξαιτίας της χαράς, της ευφορίας, που προκαλεί ο τζόγος. Τι λες;

    Δεν ήξερα ότι η φράση Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα υπάρχει και σε άλλες γλώσσες. Εντυπωσιακό! Τώρα γκούγκλισα και είδα όσα αναφέρει το σλανγκ.

    Να χαθεί η λύπη
    Να χαθούν οι μισούντες
    Να χαθεί ο διάβολος
    όποιος αντιφοιτητής
    μαζί κι οι χλευαστές


    Υπέροχο! Μακάρι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. τζόγος > ven. zogo > it. gioco, παιχνίδι > lat. jocus αστείο :-)

    ..Rhodian memories..

    αλλά έχει ο φοιτητής πάντα δίκιο;

    Η εξεταστική είναι hot θέμα όπως παρατηρώ και λογικό! Είπα να ακολουθήσω και εγώ το ποτάμι και να δώσω μια άλλη οπτική στο θέμα.

    Φέτος συμπληρώνω αισίως 10 χρόνια στα φοιτητικά έδρανα του εσωτερικού και του εξωτερικού. Από διαφορετικές θέσεις αλλά πάντα με την ίδια όρεξη και αγάπη, Το έχω δηλώσει άλλωστε ότι εγώ το αγαπάω το ελληνικό πανεπιστήμιο γιατί μου δίνει την ευκαιρία να μαθαίνω και να ανοίγω νέες πόρτες (κυριολεκτικά και μεταφορικά).

    Όταν μπήκα το 2002 στο τμήμα ΕΜΜΕ του ΕΚΠΑ, είδα ένα χάλι...Μπήκα σε κατάληψη, ξεκινήσαμε Νοέμβριο! Και όμως, ήταν τόσο ωραία, ένοιωθα ότι είχα τον κόσμο στα πόδια μου, ότι ήμουν κυρίαρχος και τίποτα δεν μπορούσε να με σταματήσει. Περνούσαν τα χρόνια και διαπίστωνα ότι αν ήθελα να τα πάω καλά, έπρεπε να κατέβω από το καλάμι και να στρωθώ. Στην τελική μου άρεσε αυτό που έκανα, το είχα επιλέξει. Φτάνω 4ο έτος, με έχουν κάνει δεκτή στο μεταπτυχιακό και χρωστάω ένα μάθημα..Και είναι οι μεγάλες καταλήψεις του 2007...Ένας χρόνος χαμένος να παρακαλώ τους...συναδέλφους μου να με αφήσουν να δώσω.

    Και μετά το Λονδίνο. Άλλος κόσμος. Άλλο πανεπιστήμιο. Άλλες ευκαιρίες. Άλλοι συνάδελφοι. Μόνο που εκεί ήταν όντως συνάδελφοι και όχι αδιάφοροι φοιτητές που είδαν φως και μπήκαν.

    2009..Ξεκινώ το διδακτορικό. Βλέπω την άλλη πλευρά. Βλέπω πλέον πώς φαίνονται οι φοιτητές και οι πράξεις τους, τα όνειρά τους στους «από δω». Και μετά λύπης μου διαπιστώνω ότι δεν είναι όλα όμορφα και με το μέρος μας (θεωρώ τον εαυτό μου ακόμα φοιτήτρια, ελπίζω όχι για πολύ ακόμα). Παράλογες απαιτήσεις που δεν έχουν επαφή με την πραγματικότητα. Πολλές φορές κάνουμε ότι μπορούμε για να έχουμε μόνο δικαιώματα και όχι υποχρεώσεις. Χαβαλές σε ώρες που δεν πρέπει. Ευκαιρίες που περνάνε μπροστά στα μάτια μας και τις αφήνουμε γιατί βαριόμαστε.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εξεταστική και έτσι συνδέομαι με το θέμα των ημερών. Θηρία στα κλουβιά οι φοιτητές. Βρίζουν, φωνάζουν, κοροϊδεύουν, αντιγράφουν, κλέβουν. Λες και οι εξετάσεις είναι τιμωρία. Λες και δεν ξέρουν τι πρέπει να κάνουν ή τι έχουν να αντιμετωπίσουν. Σαν να ήταν έκπληξη. Μετά έρχεται η διόρθωση. Γραπτά που δεν βγάζουν νόημα. Ούτε μία φράση δεν έχει λογική. Τα ορθογραφικά σε σημείο ανησυχίας. Το επίπεδο χαμηλό ακόμα και σε μια υψηλόβαθμη σχολή. Και όπου δεν υπάρχει εξεταστική, έρχεται η διόρθωση των εργασιών. Οι οποίες είναι όλες αντιγραφή από το διαδίκτυο. Και όταν τους το αναφέρεις σε κοιτούν λες και είσαι από άλλον πλανήτη. Μόλις καταλαβαίνουν, σε βγάζουν τρελό (Τα γεγονότα είναι πραγματικά και είναι πιθανόν μετά το τέλος και αυτής της εξεταστικής να μπορώ να σας τα ανανεώσω!).

    Δεν ξύπνησα μια μέρα και είπα να το παίξω αφεντικό. Κανένας δεν το βλέπει έτσι. Αλλά κάποια στιγμή πρέπει να δούμε και την δική μας καμπούρα πριν κράξουμε τον άλλον, τον απέναντι. Η εξεταστική είναι τρομερή ευκαιρία. Το περίεργο...; Όταν τους μιλάμε σε άσχετη φάση το κατανοούν και συμφωνούν. Μόλις περνούν όμως την πόρτα της αίθουσας που γράφουν, πέφτει σεντόνι και ξεχνούν τις συζητήσεις αυτές.

    Ας μην βλέπουμε πλέον φαντάσματα και εχθρούς. Δεν θέλει κανείς το κακό μας. Ας ανοίξουμε αυτιά και μάτια, γιατί τυφλωμένοι από την φοιτητική χαλαρότητα, χάνουμε το νόημα.

    Επιμέλεια: Ελένη-Ρεβέκκα Στάιου

    http://www.neopolis.gr/el/katigories_ar8ron/me_tin_matia_mas/exei_o_foititis_panta_dikio.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ώστε ο τζόγος και το αστείο έχουν κοινή ρίζα από τα λατινικά. Ενδιαφέρον. Ευχαριστώ.

    Ωραία φωτογραφία. Γέλασα.

    Το τραγικό με την πανεπιστημιακή εκπαίδευση δεν είναι ότι τα πράγματα συμβαίνουν ακριβώς όπως τα περιγράφει η κοπέλα. Το τραγικό είναι ότι εξακολουθούν να υπάρχουν καθηγητές και πρυτάνεις κυρίως που δε θέλουν να αλλάξει οτιδήποτε και παλεύουν με νύχια και δόντια προς αυτή την κατεύθυνση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή