Παρασκευή 22 Ιουνίου 2012

Ελληνογερμανικό Κρασί και Μπάλα Διαφημιστική

LocomondoΛοκομόντο (Bahnhof-Langendreer, Bochum 2011)
Griechischer Wein (Κέρνα κρασί) 1974
Music: Udo Jürgens (from Austria) Lyrics: Michael Kunze (from Prague)
(πρώτα εμπνεύστηκε τη μουσική στη Ρόδο το 1972,
 και μετά στη Γερμανία τους στίχους)


Es war schon dunkel, als ich durch Vorstadtstrassen heimwärts ging.
Ήταν ήδη σκοτεινά, όταν από τον προαστιακό δρόμο για το σπίτι πήγαινα.
Da war ein Wirtshaus, aus dem das Licht noch auf den Gehsteig schien.
Εκεί υπήρχε μια ταβέρνα, απ' όπου το φως ακόμα απ' το πεζοδρόμιο φαινόταν.

Ich hatte Zeit und mir war kalt, drum trat ich ein.
Είχα περίσσο χρόνο, κρύωνα, για αυτό και μπήκα μέσα.

Da saßen Männer mit braunen Augen und mit schwarzem Haar.
Εκεί κάθονταν άντρες με καστανά μάτια και μαύρα μαλλιά.
Und aus der Jukebox erklang Musik, die fremd und südlich war.
και από το τζούκμποξ ηχούσε μουσική, που ξένη και νότια ήταν.
Als man mich sah, stand einer auf und lud mich ein.
Μόλις κάποιος με είδε, σηκώθηκε πάνω και με προσκάλεσε.

Griechischer Wein ist so wie das Blut der Erde.
Ελληνικό κρασί είναι όπως το αίμα της γης.
Komm schenk dir ein,
Έλα κέρνα και εσένα
Und wenn ich dann traurig werde, liegt es daran,
και αν θα μελαγχολήσω, είναι γιατί
Daß ich immer träume von daheim, du mußt verzeihen.
πάντα ονειρεύομαι την πατρίδα, πρέπει να με συγχωρείς.

Griechischer Wein und die alt vertrauten Lieder,
Ελληνικό κρασί και τα παλιά γνώριμα τραγούδια
Schenk nochmal ein,
Κέρνα πάλι
Denn ich fühl die Sehnsucht wieder, in dieser Stadt,
Γιατί νιώθω ξανά νοσταλγία, σε αυτήν την πόλη
Werd ich immer nur ein Fremder sein und allein.
θα είμαι πάντα απλώς κάποιος ξένος και μόνος.

Und dann erzählten sie mir von grünen Hügeln, Meer und Wind.
και τότε μου μίλησαν για πράσινους λόφους, αγέρα και θάλασσα.
Von alten Häusern und jungen Frauen, die alleine sind.
για παλιά σπίτια και νέες γυναίκες, που μόνες τους είναι.
Und von dem Kind, das seinen Vater noch nie sah.
και για το παιδί, που τον πατέρα του ακόμα δεν είδε.

Sie sagten sich immer wieder, irgendwann geht es zurück.
έλεγαν πάντα πως κάποτε θα γυρίσουν
Und das Ersparte genügt zu Hause für ein kleines Glück.
κι οι οικονομίες τους θα αρκούν στο σπίτι για μια μικρή ευτυχία.
Und bald denkt keiner mehr daran, wie es hier war.
και σύντομα κανείς πια δεν θα θυμάται, πώς κυλούσε εδώ η ζωή.
(Gr Wein...)

Από εδώ και οι στίχοι στα ελληνικά,
από ποιόν και πότε  τραγουδήθηκαν δεν βρίσκω.

Αυτοί που πήρανε τον δρόμο για την ξενιτιά
Αυτοί που ήρθαν απ' το Νότο μεσ' την καταχνιά,
φέραν κρασί για να το πιουν μεσ' τη σιωπή.


Μ' αυτούς παρέα πίνω απόψε και αναπολώ,
τα μαύρα μάτια τους κοιτάζω και μελαγχολώ. 
Μ' αυτούς μαζί δώσ' μου καρδιά να πιώ κρασί.


Κέρνα κρασί απ' την Ελλάδα φίλε. 
Κέρνα κρασί, είναι το αίμα, φίλε,
που βγάζει η γη, 
είναι η καρδιά σας η ζεστή. 
Κέρνα κρασί.
Κέρνα κρασί απ' την Ελλάδα φίλε. 
Κέρνα κρασί. Στη μοναξιά σου φίλε 
κι εγώ μαζί. Δώσ' μου να πιώ πούχω 
καημό και πονώ.


Μ' ένα τραγούδι που μιλάει για επιστροφή
και με τον ήλιο της πατρίδας μέσα στην ψυχή,
κερνούν κρασί κι εγώ τους δίνω μιά ευχή:


Όταν μιά μέρα στη ταβέρνα δεν σας ξαναδώ,
θα μπω στο τραίνο για το Νότο, δε θα κρατηθώ.
Θάρθω εκεί κι απ' την πηγή θα πιω κρασί. 


Κέρνα κρασί ...


Spanish version by Jose Velez

....πώς μπήκε όμως το άσμα στις ειδήσεις και στην πρόσφατη πολιτική επικαιρότητα;....

....Υπό τους ήχους του τραγουδιού «Ελληνικό κρασί» έξω από την ελληνική πρεσβεία στο Βερολίνο, στην οδό Γιέγκερμαϊστερ, εκδηλώθηκαν την άνοιξη 2010 τα πρώτα σκιρτήματα του γερμανικού Πάρτι Τσαγιού με το όνομα: «Δράση - σταματήστε την αριστερή στροφή». Σαράντα άτομα συμμετείχαν στη διαδήλωση διαμαρτυρίας. Με την ολοκλήρωσή της οι συμμετέχοντες βάδισαν ως το γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών κι έριξαν στον δρόμο ελληνικό κρασί κι ελιές, όπως παλιότερα οι Αμερικανοί ιδρυτές του Tea Party έριχναν αγγλικό τσάι στο λιμάνι της Βοστώνης.

Έναυσμα για την αναζωπύρωση της συζήτησης περί δημιουργίας γερμανικού Πάρτι Τσαγιού αποτέλεσε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Οι Γερμανοί φορολογούμενοι αρνούνται να συνδράμουν τις προσπάθειες ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας: «Ελληνικό κρασί; Ναι ευχαριστώ. Ελληνικά χρέη; Οχι ευχαριστώ» είναι το σύνθημά τους. Αυτή τη δυσφορία εκμεταλλεύονται οι εμπνευστές του γερμανικού Tea Party, που εζήλωσαν τη δόξα των Αμερικανών ομοϊδεατών τους. Ελπίζουν ότι από τη βάση θα διατυπωθεί το αίτημα για τη συγκρότηση μαζικού κινήματος που θα διεμβολίσει το CDU και θα το επαναφέρει στις παραδοσιακές του θέσεις. Προς το παρόν η προσπάθεια βρίσκεται στα σπάργανα κι ελάχιστη απήχηση έχει. Επηρεάζει όμως τα κεντροδεξιά κόμματα, με αποτέλεσμα τόσο οι Χριστιανοδημοκράτες όσο και οι Ελεύθεροι Δημοκράτες (FDP) να φλερτάρουν με τις βασικές αρχές του κινήματος για ψηφοθηρικούς λόγους.(Ξένια Κουναλάκη kathimerini.gr/)

...Statt Bailouts und Sparsamkeit, 
kauft, trinkt und helft dem griechischen Wein...

επειδή όποιος γερμανόφωνος θέλει να βρει πληροφορίες για ελληνικό κρασί
στο youtube, πέφτει πάνω στο τραγούδι, βάζω αυτό για διευκόλυνση.

Sommelier Marco Giovanni ZanettiNein, nicht der Song von Udo Jürgens, sondern das Zeug aus der Flasche! Zu Gast beim Winepunk ist Griechenland-Experte Vassilios Christodoulatos, und zusammen werden ein paar leckere Griechische Weine verkostet. Οινογευσιγνώστης/οινοχόος Μάρκο Τζιοβάνι Ζανέτι: Όχι, όχι το τραγούδι του Ούντο Γιούργκενς, αλλά το περιεχόμενο του μπουκαλιού! Φιλοξενούμενος της "Κρασοπάνκ" είναι ο ειδικός για την Ελλάδα, Βασίλειος Χριστοδουλάτος, και μαζί θα γευτούμε μερικά νόστιμα ελληνικά κρασιά.

Και πάμε στα ποδοσφαιρικά


U19 Germany - Greece 2-3 semi final (Steyr, Austria 2007)
2007 UEFA European Under-19 Football Championship

U21 Greece- Germany 4-5  (Tripoli 2011)
2013 UEFA European Under-21 Football Championship qualification Group 1
(....ένα δείγμα, για να μη λένε πως δεν είμαστε ανταγωνιστικοί,
και γκολτζήδες επιθετικοί...:-)
 Germany-Greece 1-1 (Düsseldorf 1975)
wiki/The_Philosophers'_Football_Match

(Aerial view of Munic Olympic stadium) Good afternoon, and welcome to a packed Olympic stadium, München  (International Philosophy Rückspiel Return match)...for the second leg of this exciting final. (German philosophers jog out of the dressing room.) And here come the Germans now, led by their skipper, "Nobby" Hegel. They must surely start favourites this afternoon; they've certainly attracted the most attention from the press with their team problems. And let's now see their line-up.

          DEUTSCHLAND [Germany]
          1 LEIBNITZ
          2 I. KANT
          3 HEGEL
          4 SCHOPENHAUER
          5 SCHELLING
          6 BECKENBAUER (footballer)
          7 JASPERS
          8 SCHLEGEL
          9 WITTGENSTEIN
          10 NIETZSCHE
          11 HEIDEGGER

[High shot of Germans jogging onto pitch]

          The Germans playing 4-2-4, Leibniz in goal, back four Kant, Hegel, Schopenhauer and Schelling, front-runners Schlegel, Wittgenstein, Nietzsche and Heidegger, and the mid-field duo of Beckenbauer and Jaspers. Beckenbauer obviously a bit of a surprise there. Greek philosophers, all in togas, jog from the dressing room.
          And here come the Greeks, led out by their veteran centre-half, Heraclitus.
  

       GRIECHENLAND [Greece]
          1 PLATO
          2 EPIKTET
          3 ARISTOTELES
          4 SOPHOKLES (tragic poet)
          5 EMPEDOKLES VON ACRAGA
          6 PLOTIN
          7 EPIKUR
          8 HERAKLIT
          9 DEMOKRIT
          10 SOKRATES
          11 ARCHIMEDES (mathematician, inventor)

(High shot of Greeks jogging onto pitch, kicking balls about etc). Let's look at their team. As you'd expect, it's a much more defensive line-up. Plato's in goal, Socrates a front- runner there, and Aristotle as sweeper, Aristotle very much the man in form. One surprise is the inclusion of Archimedes. (An oriental referee, holding a large sandglass, walks down the centre line, flanked by two linesmen with haloes.) Well here comes the referee, K'ung fu-tsze (Confucius), and his two linesmen, St Augustine and St Thomas Aquinas. (Referee spots the ball and the captains shake hands.) And as the two skippers come together to shake hands, we're ready for the start of this very exciting final. The referee Mr Confucius checks his sand and... they're off! (The Germans immediately turn away from the ball, hands on chins in deep contemplation.) Nietzsche and Hegel there. Karl Jaspers number seven on the outside, Wittgenstein there with him. There's Beckenbauer. Schelling's in there, Heidegger covering. Schopenhauer. (Pan to the other end, the Greeks also thinking deeply, occasionally gesticulating.) And now it's the Greeks, Epicurus, Plotinus number six. Aristotle. Empedocles of Acragas and Democritus with him. There's Archimedes. Socrates, there he is, Socrates. Socrates there, going through. (The camera follows Socrates past the ball, still on the centre spot.) There's the ball! There's the ball. And Nietzsche there. Nietzsche, number ten in this German side.

          DEUTSCHLAND - GRIECHENLAND
          0 : 0

          Kant moving up on the outside. Schlegel's on the left, the Germans moving very well in these opening moments.......

.....Well right now we're going back to the Olympic stadium for the closing minutes of the Philosophy Final, and I understand that there's still no score. On the pitch, a German is remonstrating with the referee. Well there may be no score, but there's certainly no lack of excitement here. As you can see, Nietzsche has just been booked for arguing with the referee. He accused Confucius of having no free will, and Confucius he say, "Name go in book". And this is Nietzsche's third booking in four games. (We see a bearded figure in a track-suit is warming up on the touch-line.) And who's that? It's Karl Marx, Karl Marx is warming up. It looks as though there's going to be a substitution in the German side. (Marx removes the track-suit, under which he is wearing a suit.) Obviously the manager Martin Luther has decided on all-out attack, as indeed he must with only two minutes of the match to go. And the big question is, who is he going to replace, who's going to come off. It could be Jaspers, Hegel or Schopenhauer, but it's Wittgenstein! Wittgenstein, who saw his aunty only last week, and here's Marx. (Marx begins some energetic knees-up running about.) Let's see it he can put some life into this German attack. (The referee blows his whistle; Marx stops and begins contemplating like the rest.) Evidently not. What a shame. Well now, with just over a minute left, a replay on Tuesday looks absolutely vital. There's Archimedes, and I think he's had an idea. Archimedes Eureka! (He runs towards the ball and kicks it.) Archimedes out to Socrates, Socrates back to Archimedes, Archimedes out to Heraclitus, he beats Hegel (who, like all the Germans, is still thinking). Heraclitus a little flick, here he comes on the far post, Socrates is there, Socrates heads it in! Socrates has scored! The Greeks are going mad, the Greeks are going mad. Socrates scores, got a beautiful cross from Archimedes. The Germans are disputing it. Hegel is arguing that the reality is merely an a priori adjunct of non-naturalistic ethics, Kant via the categorical imperative is holding that ontologically it exists only in the imagination, and Marx is claiming it was offside. But Confucius has answered them with the final whistle! It's all over! Germany, having trounced England's famous midfield trio of Bentham, Locke and Hobbes in the semi-final, have been beaten by the odd goal, and let's see it again. (Replay viewed from behind the goal.) There it is, Socrates, Socrates heads in and Leibnitz doesn't have a chance. And just look at those delighted Greeks. (The Greeks jog delightedly, holding a cup aloft.) There they are, "Chopper" Sophocles, Empedocles of Acragas, what a game he had. And Epicurus is there, and Socrates the captain who scored what was probably the  most important goal of his career.

Socrates Wanderers  - Nietzsche Albion 1-3

9 May 2010, London 'Philosophers' Football Match,' a real life re-staging of the classic 1972 Monty Python sketch where ancient Greek philosophers battled it out with various 19th century German thinkers, saw a decisive 'German' victory over their ancient rivals, the 'Greeks'. 

In a game marked by more false moves than a first year's logic proof, the Germans beat all the odds – including even their own uneven argumentation –to triumph over their grudge rivals, the Greeks, in a 3-1 drubbing

(5:50) “Some people say Philosophy is Reason in Tweeds. On this evidence, Football is Philosophy in a Jockstrap,” noted one disgruntled fan – not believed to be from Neasden.

"Μερικοί λένε πως η Φιλοσοφία είναι Λογική ντυμένη με τουίντ.
Με τα σημερινά στοιχεία, το ποδόσφαιρο έγινε φιλοσοφία σε σπασουάρ"
παρατήρησε δυσαρεστημένος οπαδός.

The comic 'grudge' fixture of 'Socrates Wanderers' (the luckless Greeks) versus 'Nietzsche Albion' (the unforgiving Germans) took place at Wingate & Finchley’s Harry Abrahams Stadium in North London.

Former England Manager Graham Taylor and Professional Philosopher AC Grayling organised tactics while comedians Arthur Smith and Mark Steel, historian Bettany Hughes and Ex-England Cricketer Simon Hughes, as well as assorted footballers, sorry, philosophers! such as Julian Baggini, Nigel Warburton, Simon Glendinning, Dr Stephen Law, Angie Hobbs and Mark Vernon took part to raise awareness of The Philosophy Shop’s 'Four Rs' campaign.

The game was set up to promote the group's campaign that 'reasoning' should be on the timetable for our children even at primary school level as much as reading and writing
...
The Greeks' Andy Day, one of The Philosophy Shop's consultants, broke the deadlock in a first half characterised by poorer ball control than Archimedes in a gelatine bath. But the Germans evened the honours in a second half marred by egregious fouling, a Philosophy streaker, and the well-deserved sending-off of German scoundrel comedian Arthur Schopenhauer Smith (who was cashiered for nicking Ref Open University’s Nigel Warburton’s spectacles).

London University Philosopher Anthony Carroll's duet of goals for the slick post-Kantians stitched the clash up tighter than Wittgenstein's trousers and all was quiet – apart from the crowd's lamentable attempt at a Mexican wave, Finchley style.

A clincher from the relentless Teutons in the form of Manchester University’s Thomas Porter's tap-in put the match to rest.

German Manager Philosopher AC Grayling commented, “My Teutonic lads and lasses have played the game of their careers. I have often wondered whether the Greeks could really cut in on the football field. The Socratic Realm of Forms is all very well in theory, but once subjected it to a bit of rigorous footwork, it yields a weak defence. Did any of us see a decent pass out there on the park today? No surprise then that my Germans, calling upon the resources of the Kantian noumental realm, had these philosophical precursors by the short and curlies.” 

Downcast oppo Graham Taylor praised his side's commitment: “Well, it’s the inevitability of jammy German success, isn’t it! Obviously, what it comes down to is how many justified true beliefs you have in the back of the old onion bag, as I always say – and today is no different. But remember, all Philosophy is a footnote to Pele...”
....
Arthur Smith sporting Neitzschean 'Superman' pants (in tribute to the Nietzschean 'Übermensch') 
....
Τί κάνει το Υπουργείο και οι Φορείς Πολιτισμού, Τουρισμού, Παιδείας και Φιλοσοφίας;;
Κάθε τέσσερα χρόνια πρέπει να διεξάγεται ο ποδοσφαιρικός αγώνας των φιλοσόφων 
στην Ολυμπία ή όπου αλλού θέλετε, και όποτε τυχαίνει Ελλάδα-Γερμανία, όπως σήμερα.
(Παρασκευή 20:00...μόλις έμαθα πως διεξάγεται τώρα φιλοσοφικός αγώνας στο Μοναστηράκι,
όταν βιντεωθεί, θα το προσθέσω)


Από την άλλη, το τραγούδι κατά πόσο βοήθησε 
την εξαγωγή ελληνικών κρασιών στην Ευρώπη;
την εικόνα του Έλληνα αλλά και Μεσόγειου, Νότιου μετανάστη;
και την ροή τουριστών για να γευτούν εδώ, γκρίχ'ιχιεν Bάιν;

2 σχόλια:

  1. Γιατί όχι καί ομάδα Γάλλων φιλοσόφων;... γνωρίζουν καί από κρασί ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κρασάτοι Κόκκορες
    και Μεθυσμένοι Πειρατές
    αμφότεροι από -2 ήπιαμε
    χτες και προχτές :-)

    Καλά την φάγαμε, καλά την ήπιαμε, έτσα 'ν' αυτά
    τώρα χωνεύομε και την χαϊδεύομε, ντε και καλά.
    Πες οι δομές που λείπουν και οι τραυματισμοί,
    μα να 'μαστε και δίκαιοι, δεν γνέψαν κι οι θεοί...

    Μα πάλι φιλόσοφοι είμαστε
    φουτούρηδες ακμαίοι
    κρασάτοι και πρωραίοι
    ψήνουμε ναυμαχία
    πέρα στη Βραζιλία.


    από τον μπαλαδόρο του στίχου

    ΑπάντησηΔιαγραφή